MUHASABAH

Sudahkah anda berselawat hari ini? Tahu tak, seorang alim pada zaman dahulu pernah berkata, "Aku tahu bila akan Allah berselawat kepadaku". Orang ramai terkejut lalu bertanya, "Ya sheikh, mengapakah kamu jadi begitu bongkak seolah-olah kamulah tuhan?" Lalu dia menjawab, "Sesungguhnya apabila seorang hamba berselawat kepada nabi Muhammad s.a.w. sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali".

Sunday 14 September 2014

Macam mana harga emas ditentukan?

Harga emas dunia biasanya dirujuk kepada beberapa penanda aras. Antara yang utama adalah London Gold Fixing iaitu harga emas yang ditentukan oleh supply dan demand antara lima bank yang menjadi ahli kepada The London Gold Market Fixing Ltd. Bank-bank tersebut ialah:
  • Scotia-Mocatta
  • Barclays Capital yang menggantikan N M Rothschild and Son
  • Deutsche Bank
  • HSBC Bank
  • Societe Generale

Gold Fixing ini dilakukan menerusi satu conference call yang menghimpunkan wakil-wakil bank tersebut yang meletakkan tempahan jual dan beli mengikut demand daripada retail customer bank masing-masing.

Selesai proses bidding antara bank-bank yang terlibat baharulah Gold Fixing akan mengeluarkan harga emas kepada awam, yang mana hanya ditentukan dua kali sahaja dalam satu hari iaitu pada jam 10.30 pagi London yang dipanggil sebagai London Gold AM Price dan pada jam 3.00 petang London yang dikenali sebagai London Gold PM Price.

Pun begitu, fixing sebegini dilihat sebagai agak bermasalah seperti yang berlaku kepada Silver Fixing kerana dikhuatiri berlaku manipulasi dan kawalan harga. Silver Fixing sendiri telah diubah suai daripada ditentukan oleh conference call tiga buah bank yang terlibat kepada sistem eletronik yang dikendalikan Chicago Merchantile Exchange (CME). Baca selanjutnya disini.

Dijangkakan Gold Fixing menerusi konferens call ini akan juga menurut jejak Silver Fixing dengan ditukar kepada sistem elektronik pada Oktober nanti. Boleh baca disini.

Selain itu, antara yang menjadi rujukan juga ialah harga emas spot. Harga emas spot ini merujuk kepada harga emas fizikal yang telah dijual beli, dan ianya berubah-ubah mengikut supply and demand. Harga emas spot juga berbeza-beza mengikut negara. Harga emas fizikal di India tak sama dengan harga emas fizikal di China, juga berbeza dengan harga spot di London dan New York.

Namun begitu, harga emas spot yang selalu menjadi rujukan ialah spot gold di New York. Baca selanjutnya disini.

Harga emas terkini (setakat post ini ditulis)

Selepas harga emas berlegar sekitar $1,280-$1,320 se auns beberapa bulan lepas, harga emas kembali menjunam kepada sekitar $1,220-$1,230 sekarang, iaitu sekitar yang terendah sepanjang tahun ini. Ini berikutan nilai US Dollar yang meningkat berbanding matawang lain, menyebabkan emas fizikal di New York lebih mahal kepada kepada pembeli global seterusnya mengurangkan permintaan kepada emas.

Harga emas dilihat mempunyai sokongan sekitar $1,200 se auns kerana dijangkakan permintaan akan kembali pada harga ini. Sejak emas mengalami kejatuhan harga dari paras tertinggi pada $1,921, paras terendah yang pernah dicatat ialah sekitar $1,180 se auns iaitu sekitar Jun 2013.


Untuk graf harga emas, boleh rujuk disini.
Baca entri terdahulu tentang beberapa fakta menarik tentang emas


Rujukan:
http://www.goldpriceoz.com/london-gold-price-fixing.html

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts