MUHASABAH

Sudahkah anda berselawat hari ini? Tahu tak, seorang alim pada zaman dahulu pernah berkata, "Aku tahu bila akan Allah berselawat kepadaku". Orang ramai terkejut lalu bertanya, "Ya sheikh, mengapakah kamu jadi begitu bongkak seolah-olah kamulah tuhan?" Lalu dia menjawab, "Sesungguhnya apabila seorang hamba berselawat kepada nabi Muhammad s.a.w. sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali".

Tuesday, 21 May 2013

Bagaimana nak print dalam MS Excel?

Bismillah.

Print biasanya merupakan tindakan terakhir anda dalam melakukan apa-apa tugasan. Biasanya proses print adalah cukup ringkas dan senang bagi apa jua dokumen contohnya MS Word,  MS Access dan MS Powerpoint, namun mungkin tidak begitu mudah bagi sesiapa yang tidak biasa untuk print dokumen MS Excel.

Mungkin bagi anda yang mempunyai pengetahuan yang minima dalam MS Excel ni, cara yang paling simple yang akan anda ambil apabila anda perlu print dokumen Excel anda ialah dengan:
1) Klik butang Microsoft Office.













2) Klik print













3) Pilih 'print preview'. Kemudian, anda akan dapati contoh bagaimana dokumen akan dicetak dalam bentuk 'hardcopy'. Jadi, kalau saya ikut step-step seperti diatas, dokumen saya akan kelihatan seperti berikut:



Kalau diperhatikan, dokumen saya semuanya ada 11 muka dan hanya empat muka di atas sahaja yang tidak kosong. Jadi, bagaimanakah saya mengatasi masalah ini?

Caranya ialah dengan membuat 'selection' keatas 'cell' yang anda hendak cetak sahaja, jangan biarkan MS Excel yang tentukan bahagian mana dari dokumen anda yang akan dicetak. Hal ini kerana bahagian yang akan dicetak itu biasanya akan ditetapkan secara default oleh Excel setiap kali anda mahu print.

Jadi bagaimanakah pula cara untuk anda sendiri pilih bahagian mana dari dokumen tersebut yang anda mahu cetak? Caranya ialah seperti berikut (sebagai contoh):

1) Pilih cell yang anda mahu cetak sambil tekan 'Ctrl' untuk bahagian pertama.

2) Pilih cell bagi bahagian kedua yang ingin dicetak juga serentak tekan 'Ctrl'

3) Tekan 'page layout'

4) Tekan 'set print area'. 

5) Kemudian anda akan notis yang kawasan yang anda pilih tadi sudah berada dalam kotak yang dilingkungi garis putus-putus seperti dalam gambar.

6) Kemudian ikut langkah untuk dapatkan print preview seperti diatas. Maka hasil yang akan dapat ialah:



Memandangkan hanya dua bahagian sahaja yang saya set, maka helaian yang akan dicetak pun hanyalah dua helai saja. Setiap bahagian yang dipilih juga akan dicetak di dalam helaian yang berlainan.

Sekian dulu dari saya.

Insyaallah ada kesempatan lagi saya kongsikan lagi lain-lain perkara berkenaan Excel ni.

2 comments:

  1. Terima kasih... sangat sangat membantu saya.. nasib baik jumpe blog awak

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts