MUHASABAH

Sudahkah anda berselawat hari ini? Tahu tak, seorang alim pada zaman dahulu pernah berkata, "Aku tahu bila akan Allah berselawat kepadaku". Orang ramai terkejut lalu bertanya, "Ya sheikh, mengapakah kamu jadi begitu bongkak seolah-olah kamulah tuhan?" Lalu dia menjawab, "Sesungguhnya apabila seorang hamba berselawat kepada nabi Muhammad s.a.w. sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali".

Tuesday 2 September 2014

Khalid dicadang ketuai MAS

Penulis berasa cukup tertarik membaca lontaran cadangan yang dibuat oleh saudara Muhammad Tawfik Yaakub dalam sebuah penulisannya dalam The Malaysian Insider yang bertajuk "Khalid tokoh terbaik pulih MAS"-2 Sept 2014. Boleh baca disini.

Secara umumnya, penulis agak teruja dengan cadangan ini memandangkan kejayaan demi kejayaan serta sumbangan Khalid sewaktu beliau dalam dunia korporat mahupun semasa memegang tampuk kerajaan Selangor membuktikan yang beliau benar-benar seorang tokoh dan negarawan.

Bahkan, ramai juga pemberi komen dalam tulisan tersebut bersetuju dengan cadangan yang dianggap bernas ini.

Disifatkan sebagai tokoh yang berintegriti dan melaksana urus tadbir yang telus, saya tidak hairan dengan pendirian PAS sebelum ini yang mempertahankan Khalid sebagai MB Selangor.

Bahkan saya juga mempunyai fikrah yang sama.

Menurut Ustaz Khairuddin at-Takiri, tindakan mempertahankan Khalid sebelum ini adalah kerana ianya di atas prinsip Islam yang tidak menyokong sebarang kezaliman. Kezaliman bukan sahaja boleh dilakukan ke atas rakyat sahaja, ia boleh juga berlaku ke atas pemimpin iaitu dengan menolak pemimpin yang bersih dari terus menerajui kepimpinan.

Bahkan, saya menjadi lebih kagum dengan kenyataan Khalid bahawa dia senang meninggalkan tampuk kerusi panas itu andai dia bisa meninggalkan sebuah legasi terutamanya dalam menangani masalah air di Selangor.

Ternyata bagi saya ini menunjukkan beliau bukanlah seorang yang gila kuasa seperti yang dilabel oleh sesetengah pihak, bahkan beliau dengan rendah hatinya menyatakan kesediaan untuk meletakkan nasibnya sebagai MB di tangan PAS.

Kekal jika masih diingini, turun juga akan dituruti, andai itulah keputusan PAS.

Sungguh, penulis amat mengimpikan Malaysia untuk mempunyai ahli politik yang lebih bersifat negarawan, yang berjuang dan berkhidmat untuk rakyat, bukannya berpolitik 24 jam tanpa ada kesudahan. 

Parti politik baik parti pemerintah mahupun parti pembangkang boleh mengenepikan perbezaan demi untuk maslahah rakyat. Sama-sama berganding bahu memajukan negara, bukannya asyik berjuang demi kepentingan diri.

Seperti juga impian Ustaz Hasrizal, memilih pemimpin bukan lagi antara memilih yang baik dan menolak yang buruk, tetapi memilih yang terbaik antara dua yang baik.



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts