MUHASABAH

Sudahkah anda berselawat hari ini? Tahu tak, seorang alim pada zaman dahulu pernah berkata, "Aku tahu bila akan Allah berselawat kepadaku". Orang ramai terkejut lalu bertanya, "Ya sheikh, mengapakah kamu jadi begitu bongkak seolah-olah kamulah tuhan?" Lalu dia menjawab, "Sesungguhnya apabila seorang hamba berselawat kepada nabi Muhammad s.a.w. sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali".

Wednesday 1 October 2014

Apa yang mempengaruhi harga emas?

Harga emas dipengaruhi oleh beberapa faktor.

Antara yang paling utama ialah nilai US Dollar. Nilai US Dollar dikatakan mempunyai hubungan korelasi yang negatif dengan harga emas. Semakin tinggi nilai US Dollar berbanding matawang lain, semakin rendah harga emas. Begitulah kefahaman umum tentang bagaimana hubungan antara nilai US Dollar dengan harga emas.

Ada beberapa penjelasan boleh kita huraikan tentang mengapa harga emas bergerak bertentangan dengan arah nilai US Dollar. Pertama, memandangkan harga emas yang menjadi rujukan dunia adalah harga emas fizikal spot di New York yang diniagakan dalam matawang US Dollar, maka nilai US Dollar yang semakin tinggi berbanding kepada matawang lain akan menyebabkan emas semakin 'mahal' bagi pelabur negara luar yang menggunakan matawang lain. Ini menyebabkan merosotnya minat belian kepada emas dan mengurangkan permintaan kepada emas.

Kedua, harga emas bergerak bertentangan dengan nilai US dollar kerana US dollar menjadi proksi kepada matawang fiat. Ianya dikatakan sebagai matawang global, matawang yang paling stabil dalam dunia, juga matawang yang menjadi antara rizab antarabangsa yang terbesar dipegang oleh mana-mana bank pusat. Ia juga kuat kerana Federal Reserve sendiri merupakan antara bank pusat yang paling banyak mempunyai rizab dalam bentuk emas, yang digunakan untuk back-up kepada sistem ekonomi mereka dan matawang mereka sendiri.

Bukankah kita selalu dengar seruan dan ajakan agar tidak menyimpan harta kita dalam keadaan tunai kerana dibimbangi akan dihakis oleh inflasi? Sudah menjadi kefahaman umum bahawa emas boleh dijadikan alat sebagai alat untuk melindung daripada inflasi. Oleh yang demikian, dapat kita fahami bahawa apabila berlakunya inflasi- iaitu berkurangnya nilai US dollar, sentimen pelabur sudah tentunya berubah untuk tidak memegang duit fiat, sebaliknya akan menukarkan duit fiat mereka kepada dalam bentuk emas, seperti digembar gemburkan. Apabila ramai yang berbuat demikian, maka permintaan kepada emas akan naik.

Ketiga, emas juga biasa dibeli untuk melindung harta daripada ketidaktentuan ekonomi global. Oleh yang demikian, semakin kukuh dan berkembang ekonomi dunia, semakin emas dilupai oleh masyarakat kerana emas sendiri tidak memberikan apa-apa hasil dividen kepada pelabur. Sedangkan ketika ekonomi dunia semakin mengukuh, sentimen pelabur tentulah berubah kepada pelaburan lain seperti saham mahupun bon kerana boleh memberikan hasil dividen. Sebagai ekonomi terbesar dunia, ekonomi US memainkan peranan besar dalam menentukan harga emas. Apabila ekonomi mereka berkembang, matawang US dollar juga mengukuh kerana kebanyakan transaksi global akan menggunakan matawang US dollar.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts