MUHASABAH

Sudahkah anda berselawat hari ini? Tahu tak, seorang alim pada zaman dahulu pernah berkata, "Aku tahu bila akan Allah berselawat kepadaku". Orang ramai terkejut lalu bertanya, "Ya sheikh, mengapakah kamu jadi begitu bongkak seolah-olah kamulah tuhan?" Lalu dia menjawab, "Sesungguhnya apabila seorang hamba berselawat kepada nabi Muhammad s.a.w. sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali".

Tuesday 2 September 2014

Apakah keperluan kepada sebuah mega islamic bank?

Menurut Tan Sri Zeti Aziz, sebuah bank islam yang bersaiz mega diperlukan untuk membawa kewangan Islam maju setapak ke hadapan dalam sistem kewangan antarabangsa.

Ianya diperlukan untuk membolehkan bank tersebut menjalankan bisnes berskala antarabangsa, membantu aliran kewangan antarabangsa yang melintasi sempadan negara-negara seterusnya membantu hubungan perdagangan antarabangsa.

Menurutnya lagi kewangan Islam sudah mula diterima penduduk antarabangsa dengan munculnya negara-negara yang majoriti penduduknya bukan Islam menerbitkan sukuk contohnya seperti Jepun dan UK.

Hal ini kerana masyarakat ingin melihat sistem kewangan yang diamalkan betul-betul berkait dengan aktiviti ekonomi yang sebenar,yang mana kewangan Islam sudah menyediakan platform yang tepat ke arah itu. 

Di dalamnya terdapat penekanan terhadap urus tadbir yang baik, pengurusan risiko yang berkesan dan ketelusan dan keterbukaan yang merupakan elemen-elemen penting dalam sebuah ekonomi yang maju.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts