MUHASABAH

Sudahkah anda berselawat hari ini? Tahu tak, seorang alim pada zaman dahulu pernah berkata, "Aku tahu bila akan Allah berselawat kepadaku". Orang ramai terkejut lalu bertanya, "Ya sheikh, mengapakah kamu jadi begitu bongkak seolah-olah kamulah tuhan?" Lalu dia menjawab, "Sesungguhnya apabila seorang hamba berselawat kepada nabi Muhammad s.a.w. sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali".

Tuesday 12 August 2014

Kadar dividen KWSP, Tabung Haji, Bank Persatuan, Bank Rakyat dan AHB

Merujuk kepada entri yang lepas, saya telah nyatakan kepada anda akan keperluan untuk mempunyai satu tabung yang berisiko rendah yang kita sediakan bertujuan sebagai tempat pengumpulan aset pelaburan kita dalam matlamat untuk mencapai financial freedom. 

Menerusi kaedah yang saya syorkan, disiplin akan menjadi kunci utama kepada kejayaan anda kerana ia memerlukan komitmen anda untuk konsisten menabung setiap tahun dan juga untuk tidak mengeluarkan sebarang wang yang telah dilaburkan untuk tujuan lain.

Oleh yang demikian, disini saya kongsikan dan kumpulkan beberapa aset pelaburan yang boleh kita jadikan sebagai tempat tabungan kita beserta sejarah kadar dividen yang telah diumumkan sepanjang 10 tahun yang lepas.

Walaupun KWSP dan Tabung Haji merupakan satu instrument pelaburan yang mempunyai tujuan tertentu yang selain daripada untuk mencapai financial freedom, saya lampirkan juga disini sebagai pemudah cara untuk anda bandingkan kadar dividen yang diumumkan oleh pelaburan yang berlainan.

Termasuk juga dividen Bank Rakyat turut saya kongsikan disini walaupun peluang pelaburannya terhad.



Sumber:
http://www.kwsp.gov.my/portal/ms/web/kwsp/about-epf/investment-highlights/dividend-ratesSumber:
http://1-million-dollar-blog.com/dividends/
http://nurussalamaziz.wordpress.com/2013/07/04/sejarah-dividen-amanah-hartanah-bumiputera-ahb/

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts