MUHASABAH

Sudahkah anda berselawat hari ini? Tahu tak, seorang alim pada zaman dahulu pernah berkata, "Aku tahu bila akan Allah berselawat kepadaku". Orang ramai terkejut lalu bertanya, "Ya sheikh, mengapakah kamu jadi begitu bongkak seolah-olah kamulah tuhan?" Lalu dia menjawab, "Sesungguhnya apabila seorang hamba berselawat kepada nabi Muhammad s.a.w. sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali".

Monday 22 August 2011

Apa itu sistem affiliate online?


Apa itu sistem affiliate online?

Affiliate online bermaksud satu system bagi melantik agen pengiklan oleh syarikat-syarikat online, tidak kiralah jual jersi ke, buku ke atau apa-apa saja. Agen yang berjaya merekodkan jualan hasil daripada iklan yang dihasilkan akan diberikan komisyen daripada syarikat atau penjual tersebut. So, inilah cara yang senang untuk kita mencari duit poket, Cuma iklankan produk orang lain, tak payah nak susah-susah cari modal nak buka bisnes sendiri. Iklan pun boleh guna pelbagai medium sekarang ini, seperti facebook mahupun blog-blog dan website. Penjual online pula tak kurang banyaknya sekarang ni seiring kemajuan teknologi maklumat. Mereka ni sangat-sangat memerlukan agen bagi memasarkan produk mereka.

Apa pula hukumnya? Halal ke? Tentulah halal, seperti mana agen takaful atau insuran mencari pelanggan mereka, dan mendapat komisyen hasil jualan polisi insurans mereka,begitu jugalah system affiliate ni. Tapi tak kurang (baca ramai) orang yang tak percaya kita ni boleh menjana duit melalui internet. Pendek kata, inilah system yang biasa diguna untuk menjana duit poket melalui internet. Pernahkah anda terjumpa iklan-iklan yang ingin menawarkan kerja part-time melaliu internet sebagai jurutaip, ataupun buat kerja data entry dan yang seumpama dengannya, saya percaya tugas kerjanya pun tak lari daripada system affiliate ni. Modul yang disediakan pasti berkisar dengan system ni. Saya juga memohon maaf terlebih dahulu sekiranya apa yang dinyatakan ni salah, mungkin dek kerana kurangnya ilmu saya.

Bagaimanapula ingin menjadi usahawan yang berjaya? Sesiapa yang pernah menyertainya pasti bersetuju bahawa bukan senang untuk mendapatkan jualan melalui internet.Tapi tak kurang juga yang berjaya merekodkan jualan yang banyak, bahkan mampu mencapai ribuan ringgit. Tentulah mereka ada rahsia masing-masing, walaupun menggunakan system affiliate yang lebih kurang sama, tapi teknik promosi yang digunakan masing-masing itulah yang membezakan antara usahawan yang berjaya denganyang kurang bernasib baik. Antara yang berjaya yang saya tahu adalah Amirul Hafiz dan Jason Tan.

-printscreen dari salah satu laman affiliate-


Sekiranya anda ingin tahu rahsia teknik Amirul Hafiz, tekan disini. Dia sudi berkongsi rahsia dengan anda. Yang menarik daripada Amirul Hafiz adalah, modul yang disediakannya adalah daripada case-study yang dilakukannya sendiri selama 6 bulan. Saya pun ada subscribe e-mail daripadanya, dan memang daripada e-mail tersebut saya dapati agak berkesan juga caranya untuk menambat hati saya untuk terus menunggu update daripadanya. Sekiranya anda rasa tak cukup dengan teknik yang digunakanya, cubalah teknik yang dipakai Jason Tan pula, klik disini.

p/s: Artikel ini saya tulis just untuk berkongsi panduan kepada sesiapa yang tidak tahu apa itu affiliate online, kepada yang sudah tahu tapi masih tak berjaya, cuba pula kaedah dua orang yang saya nyatakan tadi. Kepada yang berminat tapi selalu sibuk, saya nasihatkan fokus jelah kepada kerja anda yang asal, berubah kepada bidang yang baru mungkin akan mengambil masa anda. Tapi, ia masih terpulang kepada anda sekiranya anda ingin mencuba.



No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts