MUHASABAH

Sudahkah anda berselawat hari ini? Tahu tak, seorang alim pada zaman dahulu pernah berkata, "Aku tahu bila akan Allah berselawat kepadaku". Orang ramai terkejut lalu bertanya, "Ya sheikh, mengapakah kamu jadi begitu bongkak seolah-olah kamulah tuhan?" Lalu dia menjawab, "Sesungguhnya apabila seorang hamba berselawat kepada nabi Muhammad s.a.w. sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali".

Tuesday 14 January 2014

Melabur dalam syarikat asing

Pernah tak terfikir untuk melabur dalam syarikat asing seperti Facebook, Twitter, Google, Yahoo dan lain-lain? Baik anda fikirkannya, sebab syarikat-syarikat tersebutlah yang menjadi arkitek dalam ekonomi dunia sekarang ini. Syarikat tersebut mampu menjana keuntungan yang cukup besar, sekaligus menawarkan peluang pelaburan yang cukup baik kepada pelabur US mahupun pelabur dari negara luar.


Direct Investing
Untuk melabur dalam syarikat asing, anda bolehlah berhubung dengan mana-mana syarikat broker yang menawarkan peluang pelaburan di papan saham negara asing contohnya Affin Investment Bank. Pelaburan seumpama ini dinamakan sebagai direct investing.


Risiko

  • Exchange rate risk
  • Different accounting standard

Walaubagaimanapun, satu risiko yang anda hadapi apabila melabur secara direct investing ialah risiko turun naik matawang (exchange rate risk). Anda akan tidak selamat apabila matawang Malaysia mengukuh berbanding US, menyebabkan nanti apabila anda sudah menjual saham tersebut dalam USD, anda akan dapati nilai RM lebih mahal apabila anda ingin menukarnya kedalam matawang tempatan, lantas mengurangkan keuntungan pelaburan anda. Selain itu, accounting standard yang digunapakai oleh syarikat asing juga berkemungkinan besar tidak sama dengan dengan accounting standard tempatan, lantas menyukarkan anda untuk melakukan analisis fundamental terhadap balance sheet syarikat tersebut.


Depository Receipt
Untuk mengatasi masalah dan risiko tersebut, kaedah kedua untuk melabur dalam syarikat asing ialah menerusi Depository Receipt. Mekanisme depository receipt ialah seperti berikut:
-Syarikat asing (contoh Facebook)  akan melantik satu depository bank (custodian) didalam negara kita (sebagai contoh) untuk issue saham di pasaran tempatan mengikut ratio tertentu.
-Facebook mendeposit sebanyak 10 juta saham kepada custodian, tetapi custodian berhak untuk menentukan berapa banyak saham untuk diissue di pasaran saham tempatan, sebagai contoh issue sebanyak 20 juta iaitu pada ratio 2:1.
Dengan demikian, pelabur Malaysia tidak lagi menggunakan USD untuk melabur dalam Facebook, bahkan juga accounting standard Facebook yang disenarai di papan pasaran tempatan juga mestilah mengikut accounting standard yang diamalkan di Malaysia.

Global Registered Shares
GRS juga dikenali sebagai dual listing, bermaksud sebuah syarikat international didagangkan di dua pasaran saham yang berbeza seperti di US dan juga Malaysia.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts