MUHASABAH

Sudahkah anda berselawat hari ini? Tahu tak, seorang alim pada zaman dahulu pernah berkata, "Aku tahu bila akan Allah berselawat kepadaku". Orang ramai terkejut lalu bertanya, "Ya sheikh, mengapakah kamu jadi begitu bongkak seolah-olah kamulah tuhan?" Lalu dia menjawab, "Sesungguhnya apabila seorang hamba berselawat kepada nabi Muhammad s.a.w. sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali".

Tuesday 21 January 2014

Islam agama Rahmat. Rahmat Allah mendahului murkaNYA.

Kalau ditanya kepada anda wahai orang Islam, apa yang membuatkan anda masih kekal berpegang dengan Islam? Apakah yang paling buatkan anda sangat tertarik dengan Islam? Apakah jawapan anda?

Bagi saya, Alhamdulillah, saya ada jawapan personal kepada soalan ini. Insyaallah, dengan jawapan ini, walau apa pun yang terjadi, saya tetap akan berpegang dengan Islam, Insyaallah, dengan izin Allah, melainkan Allah tetapkan yang sebaliknya kepada saya.

Jawapan saya ialah saya sangat suka dengan Islam atas dasar Islam sebagai agama Rahmat kepada sekalian 'alam. Di dalam sebuah hadis disebutkan bahawa Allah sebelum menciptakan makhluk, Allah telah mewajibkan keatas dirinya dengan sifat Rahmah iaitu kasih sayang ataupun rasa kasihan kepada makhlukNYA.

Atas sifat Rahmah inilah, pintu taubat kepada hambanya (saya) yang selalu buat dosa ini sangat terbuka luas. Walau sebesar mana pun dosa, sekiranya hambanya bertaubat, Allah pasti ampunkan.

Sikap Islam yang sentiasa memberi harapan kepada orang yang buat salah silap inilah yang membuatkan hati saya rasa cukup aman, tenang, tenteram, damai dengan Islam. Kerana saya sedar betapa banyaknya dosa yang telah dilakukan, akhirnya dengan kesedaran ini telah membuatkan saya tidak mudah putus asa dari rahmat Allah.

Sikap sesetengah orang Islam yang membawa pendekatan menghukum lagilah tidak bertepatan dengan ajaran Islam. Islam itu agama yang memberi harapan kepada manusia. Jangan sekali putus asa. Berikan peluang kepada si pendosa untuk kembali ke pangkal jalan. Sungguh hati ini sayang dengan Islam.




No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts