MUHASABAH

Sudahkah anda berselawat hari ini? Tahu tak, seorang alim pada zaman dahulu pernah berkata, "Aku tahu bila akan Allah berselawat kepadaku". Orang ramai terkejut lalu bertanya, "Ya sheikh, mengapakah kamu jadi begitu bongkak seolah-olah kamulah tuhan?" Lalu dia menjawab, "Sesungguhnya apabila seorang hamba berselawat kepada nabi Muhammad s.a.w. sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali".

Wednesday 15 January 2014

IOI Prop melonjak 25% hari pertama penyenaraian

IPO terbaru yang dilancarkan hari ini ialah IOI Properties Group yang menyaksikan ditutup pada harga 25% lebih tinggi daripada harga IPO.

http://www.fz.com/content/new-listing-ioi-properties-closes-25-rm315-debut

Untuk pengetahuan anda, MITI ada peruntukkan saham IPO untuk bumiputera, sekaligus memudahkan bumiputera untuk melanggan IPO yang biasanya peluang untuk melanggannya adalah tipis jika mengikut prosedur biasa. Bahkan, ada kemudahan pembiayaan disediakan (walaupun ada pros and cons) untuk pelabur.

IPO adalah antara cara paling senang untuk membuat untung dalam saham kerana potensi lonjakan harga pada hari pertama penyenaraian, walaupun ianya tidak selalunya untung, lantas memerlukan kepada analisis dsb. Pendek kata, dengan ilmu yang betul, ini adalah satu cara otai saham bumiputera membuat duit dalam pelaburan saham (fyi).

Untuk memohon peruntukan saham IPO miti, boleh daftar secara online di laman web miti.
http://sahamonline.miti.gov.my/

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts