MUHASABAH

Sudahkah anda berselawat hari ini? Tahu tak, seorang alim pada zaman dahulu pernah berkata, "Aku tahu bila akan Allah berselawat kepadaku". Orang ramai terkejut lalu bertanya, "Ya sheikh, mengapakah kamu jadi begitu bongkak seolah-olah kamulah tuhan?" Lalu dia menjawab, "Sesungguhnya apabila seorang hamba berselawat kepada nabi Muhammad s.a.w. sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali".

Saturday 24 November 2012

Bicara Tasawuf: Zuhud

Apakah maksud zuhud?

Zuhud bermaksud tidak cenderung kepada dunia. Tidak cenderung bukan bermaksud tinggalkan dunia, tapi orang yang zuhud mengambil dunia tapi hatinya tidak cinta kepada dunia.

Bagaimanakah contoh orang tidak zuhud? Contohnya seorang yang mengikut trend, tak kisahlah trend apa. Paling simple henset. Kalau kita tengok kemajuan teknologi henset begitu pantas. Seingat-ingat, henset mula berubah dari barang kemewahan kepada keperluan bagi setiap orang pada tahun 2006. Masa tu baru di tingkat empat. 

Entah semena-mena tiba-tiba ramai orang sekeliling memiliki henset terutamanya dari kalangan kawan-kawan sendiri yang masih lagi belajar. Dari monophonic, kemudian beralih kepada polyphonic, kemudian dengan macam-macam lagi teknologi yang tidak saya tahu sebab memang seorang yang outdated. 

Kalau hari ini pula, dengan androidnya, ipad, iphone, ipod dan macam-macam lagi. Setiap satunya beralih dari satu model ke model yang lain dengan cepat. Kalau lah ada orang yang jenis asyik tukar je henset sebab nak yang latest model, orang tersebut tidaklah dinamakan zuhud. 

Adakah semudah itu kita hukum seseorang itu tidak zuhud? Tidak juga. Ia juga bergantung kepada kegunaan kita terhadap teknologi itu. Jika kita menggunakan sesuatu teknologi yang latest sebab kita memang perlu sangat menggunakan teknologi itu, maka itu tidak dikira tidak zuhud. Paling mudah kita tengok ustaz-ustaz sekarang, ada yang pakai Ipad semasa bagi kuliah agama. 

Tapi, kalaulah seseorang itu beli Ipad, tapi gunakannya untuk aplikasi yang asas sahaja, maksudnya seseorang itu tidak zuhud. Lagi contoh, seseorang beli kereta Ferrari yang terbaru (model apa saya tak tahu), tapi hanya naik Ferrari itu untuk sekadar teman bini ke pasar, hantar anak ke sekolah dan lain-lain kerja yang remeh, ini dikira sebagai tidak zuhud. Lainlah kalau dia memang beli Ferrari dan gunakannya contoh untuk meeting kerja di Kota Bharu paginya, kemudian ada appointment di Kuala Terengganu tengaharinya, kemudian ke Kuantan jumpa kerabat kat sana petang itu dan malamnya pula sempat tidur di samping isteri di rumah, ini baru maksud betul-betul gunakan kereta itu. Bahkan sudah jadi rutin harian terpaksa ke tempat yang jauh-jauh atas komitmen kerja. Maka ini tidak dikira sebagai membazir dan tidak juga dikira tidak zuhud. 

Begitu sebenarnya konsep zuhud.

Disebutkan kisah pernah Imam Syafie melihat gurunya Imam Malik memakai jubah berharga 1000 dinar. Ye, 1000 dinar. Bukan 1000 ringgit.

Tergamam Imam Syafie. Apatah lagi gurunya yang pernah mengajarnya supaya zuhud dan sebagainya akhirnya memakai jubah yang berharga 1000 dinar. Biar betul?

Apa jawapan Imam Malik? Beliau berkata, jubah yang berharga ribuan itu beliau pakai atas dua(2) sebab. Pertama, beliau pakai hanyalah sewaktu majlis pengajian hadis nabi yang beliau ajarkan supaya untuk memuliakan nabi. Kedua, pakaian itu tidak lain hanyalah hadiah dari salah seorang muridnya, sedangkan menghargai hadiah seseorang untuk menggembirakan hati seseorang adalah dianjurkan dalam agama. Maka jelas Imam Malik tidaklah dikira sebagai tidak zuhud dengan memakai jubah yang mahal itu.

Bagi kita orang awam sekarang ini, ada pengajaran untuk kita dari kisah di atas. Apa kata kita buat macam ni. Beli satu pakaian yang mahal, lepas itu pakaian itu kita pakai waktu nak solat sahaja. Sampai orang lain nampak kita pakai baju mahal itu saja, orang tahu dah yang kita baru nak pergi solat jemaah di masjid ataupun baru sahaja pulang dari solat di masjid. Kan lain tu.

Sama juga kalau kita ada Ferrari sebuah kat rumah sebagai contoh, gunakanlah ia untuk ke masjid. Kena pula on the way ke Masjid itu, hari hujan. Jumpa pula seorang yang berkejaran mencari tempat berlindung dari hujan. Tanpa berfikir panjang, terus kita tawarkan kepada orang tersebut untuk tumpang kereta Ferrari mewah tu untuk ke masjid  sama-sama menunaikan  solat jemaah. Kan lain tu? Ni tidak, ada setengah orang tu kalau nak pergi solat kat masjid pakai kereta buruk-buruk sahaja, nak pergi ke pasar pula baru pakai Ferrari. Nampak tak permainan dia kat situ? Tujuan apa sebenarnya dia pakai kereta itu?

Kesimpulannya, walaupun kita menggunakan sesuatu yang pada pandangan umum seolah-olah tidak zuhud seperti menggunakan barang mewah, kita tetap tidak dikira sebagai tidak zuhud dengan dua sebab: 
1)kita betul-betul gunakan barang tersebut dan kita memang perlu gunakanyya, bukan sekadar nak menunjuk-nunjuk. 
2) Gunakan ia untuk menunjukkan gahnya Islam, hebatnya Islam, menaikkan syiar Islam, bukannya menunjukkan kehebatan individu.

Sekian sahaja, wallahuaklam.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts