MUHASABAH

Sudahkah anda berselawat hari ini? Tahu tak, seorang alim pada zaman dahulu pernah berkata, "Aku tahu bila akan Allah berselawat kepadaku". Orang ramai terkejut lalu bertanya, "Ya sheikh, mengapakah kamu jadi begitu bongkak seolah-olah kamulah tuhan?" Lalu dia menjawab, "Sesungguhnya apabila seorang hamba berselawat kepada nabi Muhammad s.a.w. sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali".

Saturday 17 November 2012

Kembara ACM-ICPC Di Hatnyai

Alhamdulillah...

Tatkala penulisan ini dibuat, penulis sedang berehat santai melepaskan penat di T-Hotel, sebuah hotel berdekatan dengan pekan Changlun.

Letih memerahkan idea fikiran bukan kepalang! Berperang selama 5 jam di Prince of Songkhla University (PSU) International  Conventional Centre bersama-sama dengan sejumlah 65 kumpulan dari universiti-universiti 7 negara berbeza-Vietnam, Hong Kong, China, Singapura, Myanmar, Malaysia dan juga negara tuan rumah Thailand- menyelesaikan 10 soalan yang diberikan menggunakan kod program komputer sendiri menggunakan programming language sama ada C++, JAVA mahupun GUI.

Tambah memenatkan, perjalanan Changlun-Hatnyai mengambil masa hampir 2 jam, dengan kerenah dan pelbagai dugaan dalam melepasi kawalan imigresen kedua-dua buah negara cukup saja menguji kekuatan kami semua.

Rombongan kami dari USIM kali ini diketuai En Shaharudin yang menggantikan Prof Dr Norita-seorang pensyarah yang cukup disegani di kalangan pelajarnya- mengetuai rombongan seramai 9 orang yang dipecahkan kepada 3 pasukan; 1)USIMGEN5-penulis, Sirhan, Afdhal 2)USIMGEN6-Syed, Ahmad, Afifi & 3) USIMGEN7-Firdaus, Afifi, Hassan.

Banyak lagi perkara yang hendak dikongsi sebenarnya namun kepenatan yang masih terasa menghalang jari-jari ini untuk terus menaip merakam pengalaman sepanjang kembara ke sana.

Insyaallah ada peluang akan penulis sambung penulisan ini. Memori perjalanan dan pengalaman kali ini cukup berharga untuk dilupakan begitu sahaja.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts