MUHASABAH

Sudahkah anda berselawat hari ini? Tahu tak, seorang alim pada zaman dahulu pernah berkata, "Aku tahu bila akan Allah berselawat kepadaku". Orang ramai terkejut lalu bertanya, "Ya sheikh, mengapakah kamu jadi begitu bongkak seolah-olah kamulah tuhan?" Lalu dia menjawab, "Sesungguhnya apabila seorang hamba berselawat kepada nabi Muhammad s.a.w. sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali".

Monday 13 August 2012

Asas pelaburan emas

Merujuk kepada satu ruangan komen dalam satu entry oleh blogger sharinginfoz, rasa rugi sangat apabila ramai dari kaki-kaki komen menyatakan bahawa mereka tidak faham dengan pelaburan emas. Mungkin juga mereka ini sekadar merendah diri, namun jika benar apa yang dikatakan, ini adalah satu kerugian yang amat besar kerana ilmu tentang pelaburan emas ini merupakan satu ilmu yang amat berguna dan bermanfaat dalam kehidupan. Bukankah salah satu maqasid syar'iyyah (tujuan-tujuan syariat) itu salah satunya adalah untuk menjaga harta. Secara ringkas, hukuman hudud bagi pencuri adalah kerana Islam menitikberatkan tentang penjagaan harta seseorang dan ianya tidak boleh berpindah milik kepada orang lain secara paksa dan mengikut jalan-jalan yang batil. Harta itu hendaklah berpindah milik hanya dengan jalan-jalan yang sah disisi syariah.

Oleh yang demikian, menyedari bahawa menjaga harta adalah salah satu tujuan syariah, seeloknya kita pun hendaklah mempelajari ilmu tentang bagaimana untuk menguruskan harta kita. Mungkin saja, sekiranya kita terlalu banyak mendengar tentang skim-skim pelaburan emas yang menjanjikan pulangan lumayan dalam tempoh tertentu, dan akhirnya kita pun tertarik sama untuk melabur, hanya ilmulah yang bisa membantu kita untuk mengenali sama ada pelaburan ini betul ataupun sekadar "scam" atau penipuan. Lebih dari itu, pelaburan emas ini juga hendaklah mengikut syariah kerana ia merupakan salah satu item ribawi dalam Islam. Secara ringkas, item-item ribawi ini perlu dikendalikan segala transaksinya mengikut kaedah-kaedah Islam kerana jika salah caranya boleh jadi berlaku riba dalam transaksi tersebut.

Adapun pada kali ini, saya hanya ingin bercerita tentang pelaburan emas yang paling asas. Apabila disebutkan pelaburan, sudah tentu ia bermaksud kita melabur sejumlah wang dengan harapan untuk beroleh untung. (Emas ini boleh jadi dalam bentuk jongkong emas dengan berat-berat tertentu ataupun juga dalam bentuk dinar yang beratnya ialah 4.25 gram.) Sekiranya ianya membawa kerugian, bukanlah ia pelaburan yang berbaloi. Oleh itu, bagaimanakah caranya untuk membuat untung melalui pelaburan emas? Yang paling asas, untuk membuat keuntungan melalui pelaburan emas ialah melalui membeli emas pada harga yang rendah dan menjualnya pada harga yang lagi tinggi, dan perbezaan harga yang kita beli dan jual balik itu menjadi untung bagi kita. Ianya lebih sama juga dengan pelaburan saham dan amanah saham (unit trust), namun kedua-dua cara ini juga menawarkan keuntungan melalui pemberian dividen-dividen dan bonus-bonus yang diisytiharkan oleh syarikat tersebut berbanding pelaburan emas yang BIASANYA tidak menawarkan dividen.

Jadi, sekarang persoalannya ialah bagaimana pula untuk menjual emas yang kita sudah beli? Jawabnya ialah ia boleh sahaja dijual kepada sesiapa sahaja yang mahukan emas tersebut kerana emas ini mempunyai nilai intrinsik iaitu semua orang mahukan emas dan kerana ianya juga simbol kekayaan, inilah yang memberikan nilai itu kepada emas. Lebih daripada itu, emas juga sukar didapati di tempat-tempat biasa dan ia memerlukan usaha-usaha tertentu untuk mendapatkannya (baca lombong). Inilah yang memberi nilai kepada emas dan menjadi faktor kenapa semua orang mahukan emas.
gambar hiasan

Selain dari itu, paling senang ialah kita menjual balik emas yang kita beli itu kepada ejen-ejen yang menjual kepada kita. Disinilah tempat yang paling ramai orang tak faham. Analoginya yang mudah ialah sekiranya anda membeli sesuatu barang (contoh kereta), dan selang beberapa minggu kemudian anda ingin jual balik kerana sebab-sebab tertentu, bolehkan anda jual balik pada harga yang sama? Sudah tentu tidak. Dan biasanya kalau kereta itu, apabila keluar sahaja ia dari bilik pameran kereta itu, nilainya sudah tidak sama dengan kereta-kereta yang sama yang masih dalam bilik pameran dan harganya akan jatuh sedikit.

Begitu jugalah dengan emas, biasanya ejen-ejen emas ini akan membeli balik emas daripada anda pada harga yang lebih rendah daripada harga yang dia jual pada waktu itu. Inilah dinamakan spread. Anda boleh juga baca tentang spread ini dalam post yang lepas. Klik sini. Apa yang anda perlu tahu sebelum beli dinar. Dan apa yang penting, spread ini hanya termaktub antara anda dengan ejen, bukannya antara anda dengan pembeli-pembeli runcit yang lain. Sebab itu, seeloknya sekiranya anda menjual balik bukan kepada ejen, seeloknya juallah ia pada harga tengah antara harga jual dan harga beli dari ejen tersebut kerana ia boleh dijadikan kayu ukur sebagai harga pasaran. Anda juga harus INGAT bahawa ada sesetengah emas hanya boleh dijual kepada ejennya sahaja, tidak boleh dijual kepada orang lain seperti emas Kuwait Finance House.

Oleh kerana spread ini jugalah anda harus ingat yang walaupun harga emas telah naik, anda belum tentu dapat untung sekiranya anda ingin jual balik kepada ejen. Dan kadar keuntungan anda juga bergantung kepada spread ini kerana spread yang dikenakan oleh syarikat-syarikat berbeza antara satu sama lain.

Sekadar inilah asas-asas yang ingin saya perkatakan.

[Promote] Sekiranya anda mahukan ilmu yang lebih mendalam, anda boleh dapatkan e-book dibawah, sila tekan pada link nama e-book:

1) Pelaburan Emas Oleh pemilik jutawanemas.com (Highly recommended)

















2) Pelaburan Akaun Emas









3) Pelaburan Silver Fizikal (Perak)









4) Rahsia Dinar Emas

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts