MUHASABAH

Sudahkah anda berselawat hari ini? Tahu tak, seorang alim pada zaman dahulu pernah berkata, "Aku tahu bila akan Allah berselawat kepadaku". Orang ramai terkejut lalu bertanya, "Ya sheikh, mengapakah kamu jadi begitu bongkak seolah-olah kamulah tuhan?" Lalu dia menjawab, "Sesungguhnya apabila seorang hamba berselawat kepada nabi Muhammad s.a.w. sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali".

Wednesday 8 August 2012

3 cara menarik untuk bersedekah

Tiga cara untuk bersedekah ialah:

1) Sedekah semuanya. 
- Bila nak bersedekah, usai keluarkan dompet, ambil semua duit anda dan sedekah. (Ni memang ramai la yang tak mampu, orang yang punya iman yang mantap seperti Saidina Abu Bakar insyaallah boleh buat)

2) Sedekah cepat
- Bila nak bersedekah, usai keluarkan dompet, ambil sahaja duit anda dengan cepat tanpa terlebih dahulu mengira berapa nilai wang yang anda ingin sedekahkan. Bagi je cepat-cepat dan lepas tu cepat-cepat juga lupakan yang anda telah bersedekah.
-Tadi terdengar dari UZAR, antara amalan yang dilakukan Nabi Muhammad S.A.W pada 10 hari/malam terakhir ramadhan ialah dengan banyaknya bersedekah, pemurahnya nabi adalah lagi laju daripada angin. Maksudnya, nabi telah buat seperti apa yang sy terangkan td iaitu "Sedekah cepat", bahkan lagi laju daripada angin.

3) Sedekah terus.
- Bila datang je peminta sedekah, tidak kira la siapa yang datang, kita tetap akan bersedekah tanpa mengira siapa yang meminta dan juga tanpa mengira kita ada duit ke tidak. Tidak kisahlah nak bagi sikit ke, banyak ke, tiap-tiap kali ada peminta sedekah datang kat kita kita pasti bagi la. 
-Tapi kali ni, bila nak sedekah tu, anda dibenarkan untuk tengok dulu nilai duit anda. Kalau anda ada banyak tapi memilih untuk bagi sedikit, just do it. Tapi ingat, kalau ada duit sedikit pula, anda mesti kena sedekahkan juga sebahagian dari duit itu.

p/s: Rasanya kalau boleh terapkan cara ketiga dalam diri kita dan anak-anak kecil pun cukup baik. Ajar diri selalu bersedekah. Orang datang je terus bagi.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts