Madu merupakan makanan yang popular diyakini baik untuk kesihatan. Bahkan di dalam Al-Quran disebutkan bahawa madu itu diciptakan Allah sebagai penyembuh kepada pelbagai penyakit.
Namun, oleh kerana ianya sudah menjadi produk komersil di pasaran, ramai di kalangan kita yang ragu sama ada madu yang beli itu 100% asli ataupun telah dicampur dengan sesuatu yang menjejaskan keasliannya.
Saranan yang paling biasa dicadangkan untuk mengetahui sama ada madu itu asli atau tidak ialah dengan melihat sama ada semut akan mengerumuni madu itu atau tidak apabila ia diletakkan di tempat yang terbuka.
Jika ianya madu asli, semut tidak akan datang kepadanya. Tetapi jika madu itu sudah ditambah dengan gula, sudah tentu semut akan datang mengerumuninya.
Biasa kan dengar cara ini?
Malangnya, menurut ramai penternak lebah, semut ini tidak kenal sama ada madu itu asli atau tidak. Semua madu bahkan apa jua yang manis pasti akan didatangi semut. Maka cara yang dicadangkan tadi adalah tidak tepat.
Selain cara ini, sebenarnya ada beberapa lagi cara yang boleh dilakukan untuk mengenal pasti keaslian madu.
Namun, di sebalik setiap uji kaji yang dilakukan itu, kita hendaklah tahu bahawa semuanya itu tidaklah 100% tepat dan hanyalah sebagai rujukan sahaja.
Antara uji kaji yang boleh dilakukan ialah:
1) Uji kaji campuran sirap gula dalam madu.
Curahkan sedikit madu ke dalam segelas air yang suam. Perhatikan bagaimana madu itu terlarut ke dalam air suam itu. Madu yang asli bila mana dicampur ke dalam air akan mendap ke dasar air dan kemudiannya secara perlahan-lahan akan larut ke dalam air. Namun, jika madu itu larut serta merta di dalam air, madu itu berkemungkinan telah dicampur dengan sirap gula.
2) Uji kaji campuran air dalam madu
Basahkan putik kapas (cotton bud) dengan madu. Kemudian, cuba nyalakan api pada putik kapas itu. Jika madu itu asli, putik kapas itu akan terbakar namun sebaliknya jika terdapat unsur air dalam madu itu, air akan menghalang dari putik kapas itu terbakar.
Saya ada jumpa satu video dekat Youtube yang buat uji kaji ini.
Jom kita saksikan. Sekian.
MUHASABAH
Sudahkah anda berselawat hari ini? Tahu tak, seorang alim pada zaman dahulu pernah berkata, "Aku tahu bila akan Allah berselawat kepadaku". Orang ramai terkejut lalu bertanya, "Ya sheikh, mengapakah kamu jadi begitu bongkak seolah-olah kamulah tuhan?" Lalu dia menjawab, "Sesungguhnya apabila seorang hamba berselawat kepada nabi Muhammad s.a.w. sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali".
Sunday, 21 June 2015
Thursday, 12 March 2015
Hukum pelaksanaan GST di Malaysia
Hukum pelaksanaan GST di Malaysia merupakan topik yang hangat dibincangkan oleh rakyat Malaysia waktu ini. Dengan hanya beberapa hari sahaja lagi menjelang pelaksanaannya, rakyat mula merasa bimbang dan gusar dengan ketidak tentuan kesan daripada pelaksanaan GST nanti.
Asas perbincangan hukum GST ini adalah pada hukum adakah dibenarkan cukai dikenakan keatas rakyat pada pandangan Islam. Hal ini kerana GST ini adalah hanya salah satu daripada lain-lain cukai yang telah dilaksanakan di Malaysia seperti cukai tanah dan cukai pendapatan, bahkan ia juga adalah sebagai ganti kepada Sales and Services Tax (SST) yang bakal dimansuhkan nanti.
Lalu, apakah Islam mengharamkan cukai dikenakan ke atas rakyat? Oleh kerana tiada dalil qat'ie yang menunjukkan haram cukai ke atas rakyat, maka jawapannya tidaklah semudah ABC kerana dalam disiplin ilmu usul fiqh dan maqasid syariah, sesuatu hukum itu tergantung kepada prinsip mencari maslahah dan menolak kemudharatan.
Oleh yang demikian, sebagai orang awam, eloklah kita rujuk sahaja fatwa-fatwa yang dikeluarkan oleh pihak berwajib. Antaranya ialah fatwa dari Majlis Fatwa Kebangsaan yang menghukumkan harus GST dengan syarat (boleh rujuk link ini):
i. Kerajaan Komited Melaksanakan Syariat Islam;
ii. Kerajaan Memerlukan Sumber Kewangan;
iii. Cukai Yang Dikutip Hanya Untuk Memenuhi Maslahah Dharuriyat dan Hajiyat;
iv. Bebanan Cukai Dikutip Secara Adil;
v. Cukai Dibelanjakan Untuk Maslahah Ummah Bukan Untuk Maksiat;
vi. Agihan Cukai Hendaklah Bertepatan Dengan Ijtihad Ulama Semasa dan setempat
Pun begitu, saya TIDAK MENYOKONG usaha kerajaan untuk menambahkan pendapatan negara melalui GST memandangkan kerajaan masih boleh menambahkan pendapatan negara dengan mengurangkan ketirisan dan melakukan perbelanjaan berhemat.
Berkenaan isu ini juga, elok kiranya kita mendengar pandangan dari Ustaz Zaharuddin Ab Rahman, Presiden Murshid tentang pro dan kontra pelaksanaan GST di Malaysia menerusi video di bawah.
Selesai menonton video ini, beberapa pengajaran yang boleh dipelajari ialah:
1) Sebelum kita mengambil pendirian dalam satu-satu isu, seeloknya kita mengambil kira hujah dari kedua-dua belah pihak. Jangan hanya kerana kita menyokong satu parti, apa jua yang baik dari parti lawan semuanya kita tolak. Perkara ini boleh diamalkan dalam semua perkara, termasuklah pertikaian dalam isu bid'ah dan sebagainya.
2) Saya menyanjungi usaha dari UZAR kerana walaupun latar belakang pengajian beliau adalah pelajar agama, beliau masih lagi berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk memahami bidang-bidang teknikal seperti cukai, ekonomi dan lain-lain. Sungguh saya tak dapat membayangkan bagaimanakah cara beliau menggunakan masa-masa beliau untuk menjadi pakar dalam bidang syariah, bahkan pakar juga dalam kewangan Islam dan ekonomi secara umumnya.
3) Saya kagum dengan segala fakta-fakta yang dibawakannya dalam video ini, menunjukkan betapa sesuatu homework perlu dibuat sebelum mengeluarkan apa-apa pandangan dalam sesuatu isu.
Asas perbincangan hukum GST ini adalah pada hukum adakah dibenarkan cukai dikenakan keatas rakyat pada pandangan Islam. Hal ini kerana GST ini adalah hanya salah satu daripada lain-lain cukai yang telah dilaksanakan di Malaysia seperti cukai tanah dan cukai pendapatan, bahkan ia juga adalah sebagai ganti kepada Sales and Services Tax (SST) yang bakal dimansuhkan nanti.
Lalu, apakah Islam mengharamkan cukai dikenakan ke atas rakyat? Oleh kerana tiada dalil qat'ie yang menunjukkan haram cukai ke atas rakyat, maka jawapannya tidaklah semudah ABC kerana dalam disiplin ilmu usul fiqh dan maqasid syariah, sesuatu hukum itu tergantung kepada prinsip mencari maslahah dan menolak kemudharatan.
Oleh yang demikian, sebagai orang awam, eloklah kita rujuk sahaja fatwa-fatwa yang dikeluarkan oleh pihak berwajib. Antaranya ialah fatwa dari Majlis Fatwa Kebangsaan yang menghukumkan harus GST dengan syarat (boleh rujuk link ini):
i. Kerajaan Komited Melaksanakan Syariat Islam;
ii. Kerajaan Memerlukan Sumber Kewangan;
iii. Cukai Yang Dikutip Hanya Untuk Memenuhi Maslahah Dharuriyat dan Hajiyat;
iv. Bebanan Cukai Dikutip Secara Adil;
v. Cukai Dibelanjakan Untuk Maslahah Ummah Bukan Untuk Maksiat;
vi. Agihan Cukai Hendaklah Bertepatan Dengan Ijtihad Ulama Semasa dan setempat
Pun begitu, saya TIDAK MENYOKONG usaha kerajaan untuk menambahkan pendapatan negara melalui GST memandangkan kerajaan masih boleh menambahkan pendapatan negara dengan mengurangkan ketirisan dan melakukan perbelanjaan berhemat.
Berkenaan isu ini juga, elok kiranya kita mendengar pandangan dari Ustaz Zaharuddin Ab Rahman, Presiden Murshid tentang pro dan kontra pelaksanaan GST di Malaysia menerusi video di bawah.
Selesai menonton video ini, beberapa pengajaran yang boleh dipelajari ialah:
1) Sebelum kita mengambil pendirian dalam satu-satu isu, seeloknya kita mengambil kira hujah dari kedua-dua belah pihak. Jangan hanya kerana kita menyokong satu parti, apa jua yang baik dari parti lawan semuanya kita tolak. Perkara ini boleh diamalkan dalam semua perkara, termasuklah pertikaian dalam isu bid'ah dan sebagainya.
2) Saya menyanjungi usaha dari UZAR kerana walaupun latar belakang pengajian beliau adalah pelajar agama, beliau masih lagi berusaha dengan bersungguh-sungguh untuk memahami bidang-bidang teknikal seperti cukai, ekonomi dan lain-lain. Sungguh saya tak dapat membayangkan bagaimanakah cara beliau menggunakan masa-masa beliau untuk menjadi pakar dalam bidang syariah, bahkan pakar juga dalam kewangan Islam dan ekonomi secara umumnya.
3) Saya kagum dengan segala fakta-fakta yang dibawakannya dalam video ini, menunjukkan betapa sesuatu homework perlu dibuat sebelum mengeluarkan apa-apa pandangan dalam sesuatu isu.
Wednesday, 28 January 2015
Harga emas di Malaysia naik 20% dalam tempoh sebulan
Bismillah
Lama betul tak update tentang harga emas sampai tak sedar yang harga emas di Malaysia dah melonjak melebihi 20% dalam tempoh tak sampai sebulan.
Kalau ikutkan chart di bawah, harga tertinggi yang pernah dicatat adalah pada tahun 2011 iaitu pada harga RM181/gram kemudian terus merudum ke paras RM124/gram.
Dalam tempoh yang sama, harga emas di US jatuh dari $1,889/auns ke paras $1,140/auns.
Ketika catatan ini ditulis, harga emas di Malaysia ialah RM150/gram manakala di US ialah $1290 seauns.
Itu bermakna harga emas di Malaysia telah melonjak sebanyak RM26/gram (20%) dari paras terendah sedangkan di US hanya melonjak sebanyak $150/auns (13%).
Yang demikian adalah kerana nilai ringgit yang semakin lemah menyebabkan nilai emas di Malaysia lebih berharga berbanding dengan ringgit. Dengan kata lain, pelabur di Malaysia cenderung untuk menukar aset mereka daripada tunai kepada emas kerana nilai ringgit yang menyusut yang mengakibatkan permintaan kepada emas di Malaysia menjadi lebih tinggi.
Oleh yang demikian, pelabur emas di Malaysia bukan sekadar perlu peka dengan harga emas yang didagang di US tetapi juga perlu peka dengan kadar tukaran USD/MYR.
Setakat hari ini, harga emas KFH adalah seperti berikut:
Ini bermaksud kos melabur dengan KFH adalah sebanyak 5.5%. (tinggi nyer!)
Sekian.
Lama betul tak update tentang harga emas sampai tak sedar yang harga emas di Malaysia dah melonjak melebihi 20% dalam tempoh tak sampai sebulan.
Kalau ikutkan chart di bawah, harga tertinggi yang pernah dicatat adalah pada tahun 2011 iaitu pada harga RM181/gram kemudian terus merudum ke paras RM124/gram.
Dalam tempoh yang sama, harga emas di US jatuh dari $1,889/auns ke paras $1,140/auns.
Ketika catatan ini ditulis, harga emas di Malaysia ialah RM150/gram manakala di US ialah $1290 seauns.
Itu bermakna harga emas di Malaysia telah melonjak sebanyak RM26/gram (20%) dari paras terendah sedangkan di US hanya melonjak sebanyak $150/auns (13%).
Yang demikian adalah kerana nilai ringgit yang semakin lemah menyebabkan nilai emas di Malaysia lebih berharga berbanding dengan ringgit. Dengan kata lain, pelabur di Malaysia cenderung untuk menukar aset mereka daripada tunai kepada emas kerana nilai ringgit yang menyusut yang mengakibatkan permintaan kepada emas di Malaysia menjadi lebih tinggi.
Oleh yang demikian, pelabur emas di Malaysia bukan sekadar perlu peka dengan harga emas yang didagang di US tetapi juga perlu peka dengan kadar tukaran USD/MYR.
Setakat hari ini, harga emas KFH adalah seperti berikut:
Sekian.
Subscribe to:
Posts (Atom)
Popular Posts
-
Semasa hendak sempurnakan tesis saya baru-baru ini, saya hadapi tiga masalah: i) Bagaimana hendak halang daripada meletakkan nombor mukasur...
-
Alahai.. Ada jugak ke orang yang tanya soalan macam ni? Ada lagi ke yang tak pandai scan gambar ke apa-apa dokumen ni? Ada. Akulah tu. Seben...
-
Sempena dengan pertandingan OSKIC tidak lama lagi, suka saya berkongsi dengan mahasiswa-mahasiswa lain terutama yang masih belum biasa deng...
-
Merujuk kepada entri yang lepas, saya telah nyatakan kepada anda akan keperluan untuk mempunyai satu tabung yang berisiko rendah yang kita s...
-
Bismillah. Print biasanya merupakan tindakan terakhir anda dalam melakukan apa-apa tugasan. Biasanya proses print adalah cukup ringkas ...
-
Di bawah ini adalah emel yang saya tulis beberapa tahun lepas sebagai tips memilih peluang pekerjaan kepada junior sains aktuari di USIM. ...
-
Pelaburan saham koperasi merupakan salah satu instrumen yang mampu memberikan pulangan yang agak lumayan pada kadar risiko yang rendah. Buk...