MUHASABAH

Sudahkah anda berselawat hari ini? Tahu tak, seorang alim pada zaman dahulu pernah berkata, "Aku tahu bila akan Allah berselawat kepadaku". Orang ramai terkejut lalu bertanya, "Ya sheikh, mengapakah kamu jadi begitu bongkak seolah-olah kamulah tuhan?" Lalu dia menjawab, "Sesungguhnya apabila seorang hamba berselawat kepada nabi Muhammad s.a.w. sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali".

Saturday 18 October 2014

Kereta Mazda 3 untuk dijual di kelantan

Bismillah

Disini ingin saya mengambil peluang untuk mengiklankan kereta terpakai milik abang saya. Maklumat kereta tersebut ialah seperti berikut:

Model : Mazda 3 Saloon
Capacity: 1999cc
Transmission: Auto
Mileage : 85000k
Tahun dibuat : 2009
Tahun didaftar: 2009
Lokasi: Kota Bharu, Kelantan
Harga beli dulu: RM160,000
Harga hendak dijual: RM70,800


Kereta ni nak dijual sebab abang sekarang berada di UK, jadi tiada orang yang guna kereta ni sedangkan hutang kereta masih belum selesai. Mudah-mudahan kalau ada pembeli nak beli kereta ni bolehlah kami langsaikan hutang kereta ini.

Bagaimana dengan keadaan kereta? Jawabnya, kereta masih dalam keadaan baik. Sudah tentu, kalau ada serious buyer, saya prefer mereka untuk melihat kereta dan cuba dahulu, test drive dahulu, biar puas hati dulu sebelum buat keputusan untuk beli kereta.

Selain itu, kereta ni juga adalah first-hand kereta, maksudnya abang saya tu first owner kereta tu, bukan beli daripada orang lain.

Jom, kita tengok gambar kereta.

-Bahagian dalam-




 







-Pandangan dari luar-



























Sebenarnya, saya sudah pun iklankan kereta ni di mudah.my.

Ada juga dihubungi oleh beberapa orang yang menyatakan minat mereka, namun akhirnya ternyata mereka hanyalah scammer.

Sindiket tipu penjual kereta di mudah.my

Selepas saya iklankan di mudah.my, saya sebenarnya dihubungi oleh 3 orang menerusi emel manakala seorang menghantar SMS kepada saya untuk menghubungi beliau balik, juga menerusi emel.

Pada mulanya saya agak excited kerana sebelum ni tak pernah buat urusan jual beli macam ni dan tak sangka sangat dalam masa sehari sahaja saya iklankan dah dihubungi oleh "potential buyer"

Namun, yang buat saya agak berwaspada ialah background keempat-empat "potential buyer" ini yang sangatlah stereotype. Semuanya mengatakan mereka sedang bekerja di luar negara buat masa sekarang, dan kerana nature kerja yang sedemikian, mereka tidak dapat menghubungi melalui telefon dan hanyalah boleh berhubung menerusi emel.

Bukan itu sahaja, mereka juga tidak akan dapat hadir untuk sendiri datang tengok dan buat inspection ke atas kereta. Namun, mereka berani pula menyatakan minat dan bersedia untuk membayar duit itu dengan kadar segera. Cukup meragukan, bukan?

Pendekkan cerita, mereka meminta akaun paypal daripada saya untuk mereka pindahkan wang tersebut kerana menurut mereka transaksi yang dilakukan menerusi paypal adalah secure.

Sebenarnya, saya tahu yang paypal memang secure, namun kerana tidak sangat selalu guna servis paypal saya menolak dan tidak lagi menjawab emel mereka melainkan seorang sahaja.

Pembeli yang terakhir ini saya teruskan perhubungan kami kerana dialah satunya yang meminta nombor akaun bank, bukannya akaun paypal. Selepas berbincang dengan orang terdekat, saya bagi sahaja nombor akaun maybank saya kerana mahu tengok sama ada betul ke dia akan transfer duit itu ke akaun saya.

Nak tahu apa respon dia?

Jom tengok printscreen di bawah (ni kan zaman fitnah printcreen, lol)





















Yang menariknya, jumlah wang RM350 itu betul-betul roughly duit yang ada dalam akaun maybank saya (sikitnya?) pada waktu tu. Tertanya-tanya  juga adakah ini sekadar kebetulan atau adakah dia memang dapat check jumlah baki dalam bank kita. Kalau betul dia boleh buat begitu, rasa macam tak secure je akaun bank kita.

Akhirnya, memang saya tak teruskan la. Buat apa transfer, kita yang jual kereta, kitalah yang sepatutnya dapat deposit daripada pembeli, tapi yang terjadi pula adalah sebaliknya. Saya pula yang kena bayar dulu sebelum dapat duit dalam amaun penuh.

Yelah, saya akui yang iklan yang saya buat itu agak berterus-terang dan macam budak lurus sikit gayanya, mungkin itulah sebabnya dapat sampai empat orang potential buyer sekaligus yang menghubungi saya.

Tapi lurus-lurus saya tak lah sebodoh itu untuk percaya kat mereka ini. Antara langkah yang saya ambil ialah saya contact sendiri bank Royal of Canada menerusi Facebook message (thanks to facebook for their good platform for business-customer engagement).




Kesimpulannya, berhati-hatilah apabila kita melakukan transaksi online ini. Dalam pada itu, saya masih lagi tertunggu real potential buyer untuk kereta ini. Kalau berminat, boleh tinggalkan komen kat bawah atau emel kepada saya.

Sekianlah cerita pengalaman saya sebagai pengajaran kepada semua.



2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts