MUHASABAH

Sudahkah anda berselawat hari ini? Tahu tak, seorang alim pada zaman dahulu pernah berkata, "Aku tahu bila akan Allah berselawat kepadaku". Orang ramai terkejut lalu bertanya, "Ya sheikh, mengapakah kamu jadi begitu bongkak seolah-olah kamulah tuhan?" Lalu dia menjawab, "Sesungguhnya apabila seorang hamba berselawat kepada nabi Muhammad s.a.w. sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali".

Thursday 2 October 2014

Jom belajar main saham menerusi KenTrade Trading Challenge


Entri kali ini saya ingin menjemput sidang pembaca untuk sama-sama kita sertai sebuah pertandingan pelaburan saham. Pertandingan ini dianjurkan oleh Kenanga Investment Bank dan terbuka kepada semua rakyat Malaysia berusia 18 tahun ke atas.

Tidak seperti pertandingan OSKIC yang saya sertai sebelum yang hanya terbuka kepada pelajar, pertandingan anjuran KIBB kali ini terbahagi kepada dua kategori iaitu kategori pelajar dan juga kategori awam.

Melalui pertandingan ini, peserta akan diberikan modal sebanyak RM1 juta duit maya untuk dilaburkan dalam pasaran saham. Memandangkan duit itu bukanlah duit sebenar, maka pertandingan ini boleh dijadikan platform yang baik kepada freshie dalam pasaran saham untuk mendapatkan gambaran sebenar tentang bagaimana untuk mula melabur saham. 

Tidak kurang juga kepada yang dah berpengalaman dalam pasaran saham tetapi belum masih berjaya membuat untung dalam pasaran saham (seperti penulis, hehe), ini juga boleh dijadikan platform untuk mengasah bakat dalam pelaburan saham.

Selain itu, tentulah peluang untuk memenangi hadiah yang ditawarkan menjadi tarikan kepada orang awam untuk sertai pertandingan yang menarik ini.

Antara rules pertandingan ialah:
  • peserta dikehendaki untuk menjalankan transaksi sekurangnya 5 transaksi jual atau beli
  • sekurangnya membuat trading dalam tiga kaunter saham
  • tidak dibenarkan short selling
Memandangkan pertandingan ini hanya berjalan selama sebulan sahaja, maka tentulah pertandingan ini sesuai kepada short-term trader yang biasa menggunakan analisis teknikal berbanding long-term investor yang biasa melihat kepada fundamental syarikat sebagai kunci analisis pemilihan saham.

Pendaftaran untuk pertandingan bermula 8 September 2014 sehingga 20 Oktober 2014 nanti. Manakala pertandingan tersebut akan bermula pada 13 oktober nanti sehingga 13 november nanti iaitu selama sebulan.

Untuk maklumat lanjut, lawati laman web Kenanga Investment Bank Berhad.

2 comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts