MUHASABAH

Sudahkah anda berselawat hari ini? Tahu tak, seorang alim pada zaman dahulu pernah berkata, "Aku tahu bila akan Allah berselawat kepadaku". Orang ramai terkejut lalu bertanya, "Ya sheikh, mengapakah kamu jadi begitu bongkak seolah-olah kamulah tuhan?" Lalu dia menjawab, "Sesungguhnya apabila seorang hamba berselawat kepada nabi Muhammad s.a.w. sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali".

Saturday 1 November 2014

Menghadiri 2015 Economy and Investment Outlook anjuran TheEdge

Pagi tadi berkesempatan untuk menghadiri seminar tentang market outlook bagi tahun 2015 yang dianjurkan oleh TheEdge di Suruhanjaya Sekuriti.

Terima kasih kepada kawan sekerja yang berbangsa cina di atas info pasal market outlook kali ini.

Kalau diikutkan, saya memang tak sempat untuk mendaftarkan diri kerana pendaftaran sudah pun penuh sewaktu saya daftarkan diri pada hari Selasa lepas.

Namun, atas dasar ingin mencuba nasib, saya daftarkan juga yang akhirnya nama saya diletakkan dalam senarai menunggu sahaja. Mungkin kalau ada yang gagal hadirkan diri, maka bolehlah saya menggantikan mereka.

Pagi tadi hadir tepat 9.45 pagi, alhamdulillah sampai sahaja terus daftarkan diri dan sempat juga cari tempat duduk. Kalau lambat tentu sahaja kena berdiri sepanjang seminar yang berlangsung lebih kurang 2 jam.

Ternyata, yang hadir adalah hampir kesemuanya adalah dari bangsa cina. Saya boleh katakan bangsa Melayu yang hadir tidak sampai 5% daripada keseluruhan peserta yang dianggarkan lebih kurang 500 orang itu.

Saya tidak pelik dengan kehadiran bangsa cina yang ramai ini kerana mereka lebih terkehadapan dari sudut pendedahan kepada pengurusan kewangan dan pelaburan ini berbanding melayu, secara umumnya.

Anak-anak mereka telah pun didedahkan dengan saham, bisnes, pelaburan dan kewangan sejak dari bangku sekolah lagi. Dalam seminar pagi tadi pun ada sahaja peserta yang datang sekeluarga dengan anak mereka yang saya agak berumur dalam 12-15 tahun.

Kalau berkawan dengan mereka, antara topik harian mereka juga adalah pasal pasaran saham, bisnes dan seumpamanya.

Apa pun, bagus juga kalau tak selalu bincang pasal saham, bisnes, untung ini, nanti takut boleh gelapkan hati. Bimbang pula asyik fikir dunia sampai dunia akan masuk dalam hati. Bukankah zuhud itu bermaksud mendapatkan dunia dan cukuplah letakkan ia sekadar di tangan jangan sampai masuk ke hati?

Anyway, jom terjah tengok beberapa gambar yang sempat saya snap pagi tadi.







Sementara menunggu seminar bermula, baca dulu helaian mini surat khabar theedge yang cuba mempromosikan laman web baharu mereka iaitu di theedgemarkets.com.



Antara yang membuatkan saya cukup tertarik untuk hadir seminar ini ialah kerana kekuatan penyampainya iaitu Chief Investment Officer bagi dua buah syarikat pelaburan yang agak terkemuka.


Program ini cukup bagus kerana memberi kefahaman kepada peserta tentang prospek ekonomi global bagi tahun hadapan. Pun begitu, kerana masa yang agak terhad, maka kelihatan penceramah terpaksa memendekkan isi penyampaian masing-masing.

Akhir sekali, doakan saya diberi kesempatan menulis tentang beberapa isi penting dari seminar ini dalam post akan datang. Jom baca disini.

By the way, bagi sesiapa yang ingin mendalami ilmu pelaburan ini, dijemput ke seminar pelaburan saham yang dianjurkan oleh SIDC di Bandar Utama minggu depan (Sabtu 8 Nov). Boleh daftarkan diri anda di laman web investsmartSC.

Rugi kalau tak pergi sebab program ini percuma sahaja sedangkan penceramahnya adalah antara investment guru di Malaysia iaitu Mr Ooi Kok Hwa, iaitu salah seorang CFA charter holder di Malaysia. Saya sempat belajar dengan beliau semasa training di Suruhanjaya Sekuriti awal tahun ini dan sememangnya banyak sangat yang dipelajari semasa training tersebut.

Buat saudara mara ku bangsa Melayu, ayuh daftarkan diri untuk tambahkan ilmu pelaburan masing-masing.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts