MUHASABAH

Sudahkah anda berselawat hari ini? Tahu tak, seorang alim pada zaman dahulu pernah berkata, "Aku tahu bila akan Allah berselawat kepadaku". Orang ramai terkejut lalu bertanya, "Ya sheikh, mengapakah kamu jadi begitu bongkak seolah-olah kamulah tuhan?" Lalu dia menjawab, "Sesungguhnya apabila seorang hamba berselawat kepada nabi Muhammad s.a.w. sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali".

Sunday 10 August 2014

Tip Pengurusan Kewangan: Matlamat Pelaburan

Pengurusan kewangan merupakan salah satu aspek penting yang perlu diberi perhatian oleh segenap lapisan masyarakat. Saya percaya bahawa sudah semakin ramai yang mula mendalami ilmu pengurusan kewangan lantaran desakan hidup yang semakin memuncak terutama bagi mereka yang tinggal di bandar. 

Tidak kurang juga bagi golongan muda terutamanya para graduan yang masih diperingkat awal dalam mencari hala tuju dan membina kehidupan yang selesa. 

Oleh yang demikian, saya tidak merasa hairan dengan minat yang timbul dalam kalangan muda-mudi untuk mendalami ilmu pelaburan, iaitu salah satu cabang dari ilmu pengurusan kewangan.

Baru-baru ini, kawan saya sendiri pun ada menyatakan hasratnya untuk melabur dalam pasaran saham dan bertanyakan bagaimanakah dia boleh mula melabur dan membuka akaun CDS (akaun untuk membeli saham). 

Dalam pada keinginan beliau untuk melabur, saya bertanyakan kepada beliau apa matlamat dia melabur dan kenapa dia ingin melabur. Jawabnya ringkas, "Saya mahu buat duit".

Sebagai pelabur, jawapan kepada persoalan diatas boleh jadi banyak sekali. Apa pun jawapannya, pelabur kena sedar bahawa mereka sebenarnya tidak boleh lari dari dua fasa pelaburan:
1) Fasa pengumpulan ataupun simpanan (accumulation)
2) Fasa bebas kewangan (financial freedom)

Pelabur hendaklah jelas bahawa matlamat utama seorang pelabur sebenarnya ialah untuk mencapai financial freedom. 

Financial Freedom
Apakah maksud financial freedom?  Financial freedom ialah satu fasa dimana seorang pelabur boleh meneruskan hidup normal tanpa perlu bekerja, iaitu mampu hidup berbekalkan dari hasil sumber pendapatan pasif dari pelaburan.

Berapakah aset pelaburan yang perlu dimiliki untuk dikira sebagai mencapai financial freedom? Jawapan kepada persoalan ini subjektif kerana ia bergantung kepada gaya hidup seseorang dan cara mereka berbelanja. 

Maka, boleh saya katakan bahawa tahap financial freedom bagi seseorang tidak sama bagi seorang yang lain, justeru anda hendaklah menilai bagaimana cara anda berbelanja kemudian buat satu target sendiri untuk anda capai berapa banyak aset pelaburan yang perlu anda miliki.

Berapa ramaikah dari kalangan pelabur yang berjaya untuk mencapai financial freedom ini? Rasanya sedikit sekali bilangannya berbanding mereka yang gagal keluar dari fasa pengumpulan untuk seterusnya mencapai financial freedom. Yang lebih teruk ialah mereka hidup dalam keadaan terkejar-kejar mencari kekayaan tanpa mereka sedari mereka sudah pun terjerumus dalam perangkap yang diinamakan sebagai "middle income trap".

Bagaimana nak jadi financial free?
Persoalan tentang bagaimana untuk mencapai financial freedom telah banyak dibincang dalam buku-buku pengurusan kewangan. 

Disamping ilmu-ilmu yang boleh anda dapatkan daripada buku tersebut, suka saya kongsikan apa yang saya faham tentang bagaimana untuk menjadi financial free.

Fasa Pengumpulan
Pertama, anda hendaklah mula menabung, menyimpan dan melabur dari sekarang untuk memulakan fasa pengumpulan harta anda. Namun, dalam fasa ini, matlamatnya ialah untuk mengumpulkan sebanyak mungkin aset pelaburan anda (mengikut target yang ditetapkan anda) secepat mungkin.

Pada fasa ini, anda hendaklah memikirkan idea untuk bagaimana duit anda boleh bekerja lebih keras untuk supaya ia dapat berkembang secepat mungkin. 

Pelabur juga hendaklah faham tentang profil risiko dan untung dalam instrument pelaburan yang hendak digunakan. Tentu sahaja antara instrument yang boleh digunakan ialah dengan melabur dalam growth stocks dan unit trust jenis growth fund yang bermatlamat untuk mengembangkan aset dalam tempoh masa sederhana ke panjang.

Namun begitu, memandangkan ini adalah fasa pengumpulan, pelabur harus sedar bahawa risiko pelaburan dalam saham cirinya ialah ianya boleh menyebabkan kerugian kepada pelabur disebabkan volatility dalam pasaran saham. Oleh yang demikian, ciri ini jelas bertentangan dengan matlamat kita iaitu untuk mengembangkan aset pelaburan kita.

Dalam mendepani masalah ini, disyorkan kepada pelabur untuk menjadikan instrument yang kurang berisiko sebagai tempat simpanan dalam fasa pengumpulan ini, iaitu seperti saham bank koperasi Bank Persatuan mahupun Amanah Hartanah Bumiputera.

Pelabur juga tidak digalakkan untuk membuat withdrawal daripada pelaburan ini kerana itu bertentangan dengan matlamat fasa pengumpulan.

Pun begitu, ini tidaklah bermaksud kita tidak boleh melabur dalam saham walaupun risiko kerugian wujud dalam pelaburan saham.


Cadangan saya ialah supaya pelabur menggabungkan kedua-dua instrument itu. Gunakan saham untuk kembangkan aset secepat mungkin dan kumpulkan aset dalam instrument yang kurang berisiko kerugian. Ini juga mungkin bermaksud pindahkanlah keuntungan dari pelaburan saham ke pelaburan kurang berisiko untuk melindungi aset dari kerugian.

Di sebalik cadangan saya di atas, satu instrument yang sesuai dalam fasa pengumpulan ini tentu sahaja unit trust jenis growth fund kerana profil risiko dan untungnya yang sesuai dengan matlamat fasa pengumpulan.

Dengan melabur dalam growth fund, anda berpeluang untuk mengembangkan aset anda dengan cepat kerana wang terkumpul dalam growth fund biasanya akan menyasarkan growth stocks untuk dilaburkan. Kemudian, kerana ciri unit trust yang melabur dalam beberapa growth stock yang berlainan, iaitu antara 10-15 saham yang berlainan, ia sekaligus mengurangkan risiko menerusi kaedah diversification.

Growth fund pilihan
Dalam banyak-banyak growth fund yang ada dipasaran, ada satu growth fund yang cukup menarik hati saya. Nak tahu growth fund yang mana, nantikan post seterusnya. Insyaallah!


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts