MUHASABAH

Sudahkah anda berselawat hari ini? Tahu tak, seorang alim pada zaman dahulu pernah berkata, "Aku tahu bila akan Allah berselawat kepadaku". Orang ramai terkejut lalu bertanya, "Ya sheikh, mengapakah kamu jadi begitu bongkak seolah-olah kamulah tuhan?" Lalu dia menjawab, "Sesungguhnya apabila seorang hamba berselawat kepada nabi Muhammad s.a.w. sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali".

Friday 29 August 2014

Kenanga Syariah Growth Fund

Dalam post Tip Pengurusan Kewangan: Matlamat Pelaburan yang lepas, saya ada nyatakan tentang satu dana pertumbuhan (growth fund) yang cukup menarik minat saya kerana telah menunjukkan prestasi yang meyakinkan tidak kira sama ada dalam tempoh jangka masa pendek, sederhana mahupun panjang.

Dana tersebut tidak lain tidak bukan ialah Kenanga Syariah Growth Fund.

Menurut prospektus berkenaan, matlamat pelaburan dana tersebut ialah untuk membantu pemegang unit untuk mengembangkan modal dalam tempoh jangka masa panjang dengan melabur dalam ekuiti yang patuh syariah sahaja.

Ianya sesuai untuk pelabur seperti berikut:

  • tempoh pelaburan yang panjang, tidak kurang 5 tahun
  • mempunyai profil risiko sederhana terhadap ketidaktentuan (baca "kerugian") dalam tempoh jangka masa pendek
  • cenderung kepada pelaburan yang patuh syariah
Langkah dan gaya pelaburan pengurus dana tersebut adalah seperti berikut:
  • melabur dalam syarikat yang mempunyai bisnes model yang bagus yang diniagakan pada harga diskaun berbanding nilai intrinsik syarikat tersebut (fundamental)
  • tidak menggunakan tactical asset allocation yang aktif 
Dah cakap banyak, jom kita tengok pula macam mana performance dana ini. Kadar pulangan yang lepas adalah seperti berikut:

  Tempoh Kumulatif Tahunan
  3 Bulan  1.9%         1.9%
  6 Bulan  6.6%         6.6%   
  1 Tahun 17.9%       17.9%
  3 Tahun 56.3%       16.0%
  5 Tahun 137.3%     18.9%
10 Tahun 310.1%     15.2%

Macam mana? Apa pendapat anda? Boleh tahan, kan? Prestasi dana ini bagi tempoh masa pendek dan panjang agak konsisten.

Kebetulannya, sejurus selepas post saya yang lepas, saudara Razali Razman blogger di Risalah Labur Niaga juga turut memuatkan satu artikel dalam blog beliau berkenaan prestasi Kenanga Syariah Growth Fund ini yang disifatkannya sebagai antara dana ekuiti yang terbaik. Beliau juga turut berkongsi tentang bagaimana dana tersebut dikawal selia.




2 comments:

  1. Replies
    1. ye, hopefully masih boleh meneruskan konsistensi dalam memberi pulangan yang baik kepada pelabur... kena selalu ingat ni: "past performance is not indicative of future returns"..
      btw, tq kerana tinggalkan komen disini..

      Delete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts