MUHASABAH

Sudahkah anda berselawat hari ini? Tahu tak, seorang alim pada zaman dahulu pernah berkata, "Aku tahu bila akan Allah berselawat kepadaku". Orang ramai terkejut lalu bertanya, "Ya sheikh, mengapakah kamu jadi begitu bongkak seolah-olah kamulah tuhan?" Lalu dia menjawab, "Sesungguhnya apabila seorang hamba berselawat kepada nabi Muhammad s.a.w. sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali".

Friday 31 May 2013

Dividen Public Ittikal (2013) 5 sen seunit

Semalam, Public Mutual telah mengumumkan agihan dividen untuk 7 dana bagi tahun kewangan berakhir 31 Mei 2013. Antara lain dana yang menjadi perhatian saya tentulah Public Ittikal di mana bakal membuat agihan sebanyak 5 sen seunit bagi para pelaburnya.

Bagi lain-lain dana yang turut sama diumumkan agihan dividennya semalam, anda boleh lihat dividen dana-dana tersebut pada gambar di bawah.


Dividen 7 dana yang diumumkan semalam

Buat pengetahuan anda, dividen dana Public Ittikal pada tahun ini sedikit menurun berbanding tahun lepas (2012) iaitu sebanyak 5.25 sen seunit. Namun, jika dibandingkan pada tahun 2011 dan sebelumnya, dividen dua(2) tahun kebelakangan ini jauh lebih rendah di mana pada tahun 2011 dividen yang diagih adalah sebanyak 8 sen seunit.

Apa yang aneh ialah agihan yang dibuat sebanyak 5 sen seunit ini dilihat tidak selari dengan performance dana ini bagi tahun kewangan berakhir 31 Mei 2013 dimana prestasi dana mencatatkan kenaikan sebanyak lebih kurang 18%. 

Ianya dikira berdasarkan harga dana tahun ini berbanding harga tahun pada tahun lalu iaitu pada 1 Jun 2012 harga dana (baca NAV) ialah RM0.81 manakala pada 30 Mei 2013 harganya ialah RM0.96. Jadi kenaikan ialah sebanyak 18% (0.15/0.81 x100%).

Kenaikan sebanyak 18% ini sebenarnya prestasi yang amat memberangsangkan bagi satu-satu dana. Apa yang menyumbang kepada kejayaan ini tentulah faktor pasaran semasa yang dilihat agak kukuh walaupun disaat ketidaktentuan pasaran diwaktu pilihanraya umum yang lepas. Bahkan, indeks pasaran (KLCI) juga sebenarnya berjaya mencatatkan indeks tertingginya dalam sejarahnya baru-baru ini iaitu sejurus selepas pilihanraya yang diadakan 5 Mei lalu.

P/s: Ruginya saya keluarkan duit saya dari dana ini tahun lepas.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts