MUHASABAH

Sudahkah anda berselawat hari ini? Tahu tak, seorang alim pada zaman dahulu pernah berkata, "Aku tahu bila akan Allah berselawat kepadaku". Orang ramai terkejut lalu bertanya, "Ya sheikh, mengapakah kamu jadi begitu bongkak seolah-olah kamulah tuhan?" Lalu dia menjawab, "Sesungguhnya apabila seorang hamba berselawat kepada nabi Muhammad s.a.w. sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali".

Thursday 27 October 2011

OSKIC: Hari Terakhir


Hari ini adalah hari terakhir pertandingan pelaburan saham secara maya anjuran OSK ini. Banyak juga pelajaran yang dapat daripada pertandingan ini. Walaupun keputusannya belum lagi muktamad sehinggalah market ditutup petang ini, pemenangnya sudah boleh dijangka dgn pemenang utama dijangka bakal mengakhiri pertandingan dengan mendapat capital gain sebanyak lebih kurang RM37000, iaitu 37% hanya dalam masa 1 bulan pertandingan. Cuba anda bayangkan sekiranya keuntungan yang didapati itu adalah keuntungan sebenar, banyak kan?

Rasanya sudah boleh untuk saya mengucapkan tahniah kepada para pemenang yang majoriti daripada top 20 adalah dari chinese student, memang salute habislah dengan diorg. Walhasil untuk mereka, grand winner mendapat hadiah berupa cash RM25000, dan apa yang menarik juga ialah peluang untuk top 20 untuk membuat practical atau internship di OSK Investment Bank. Memang melepaslah. Apa yang boleh membuatkan diri ini tersenyum hanyalah kejayaan mendaki ranking daripd ke ranking ke 17000 minggu lepas kepada ke 4000 hari ini, dengan untung  RM8000 dalam mase lebih kurang 2 minggu. First 2 minggu tu tak banyak untung, bukan, sebenarnya rugi RM2000 dan main pun risk-averse je. Tapi, ok jugak lah, setelah banyak mengikuti perkembangan ekonomi dunia, banyak baca berita ekonomi di thestar dan baca juga research report yang disediakan OSK di laman web tersebut, ia nyata banyak membantu untuk menaikkan nilai portfolio kepada lebih kurang RM106000 daripada initial investment value iaitu RM100000. Namun, target untung RM10000 gagal dicapai, hanya kejayaan menaikkan ranking jelah penyedap hati. Huhu..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts