MUHASABAH

Sudahkah anda berselawat hari ini? Tahu tak, seorang alim pada zaman dahulu pernah berkata, "Aku tahu bila akan Allah berselawat kepadaku". Orang ramai terkejut lalu bertanya, "Ya sheikh, mengapakah kamu jadi begitu bongkak seolah-olah kamulah tuhan?" Lalu dia menjawab, "Sesungguhnya apabila seorang hamba berselawat kepada nabi Muhammad s.a.w. sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali".

Thursday 6 November 2014

Motivasi: Sedari potensi diri dan kejarlah impian itu!

Kita lupa potensi diri

Impian boleh memberikan inspirasi kepada seseorang. Cita-cita memotivasikan seseorang untuk terus menuju ke depan.lmembantu seseorang meneruskan langkahnya di kala perasaan putus asa hadir dalam menongkah arus kehidupan.

Kita belajar untuk mempunyai impian dan angan-angan sejak dari kecil lagi. Saya begitu, anda pembaca juga pasti begitu. Namun, dek kerana kesukaran dan halangan yang menimpa ke atas kita sedari kecil hingga semakin meningkat usia, dugaan dan  itu menyebabkan kita lupa bahawa kita pernah ada impian sebesar itu.

Kerana terlalu memberi perhatian kepada masalah yang dihadapi,  apatah lagi dengan igauan kerana kegagalan dalam mendepani masalah tersebut, kita melupakan impian murni kita itu.

Kita terlupa bahawa memang wujud potensi dalam diri kita.

Kita terlupa bahawa kita sendiri yang mencorakkan dan menentukan hala tuju hidup kita, bukan sesiapa. Bukan orang lain. Allah memberikan kita sekian banyak pilihan dalam kehidupan, dengan berbekalkan akal yang waras dan hati yang bersih, kuasa membuat pilihan itu ada pada diri kita.

Membuat pilihan itu tugas kita, tetapi keputusan dan apa yang berlaku hasil dari pilihan kita itu urusan Dia. Dia menghukum manusia atas pilihan manusia sendiri, setelah diberikan segalanya untuk membuat pilihan yang terbaik.

Pembunuh potensi diri

Kanak-kanak dibunuh potensi diri mereka apabila sering dilemparkan dengan kata-kata yang "membunuh". Apabila kanak-kanak ingin melakukan sesuatu, seorang dewasa sering melarangnya daripada perkara tersebut walaupun perkara tersebut bukanlah sesuatu yang boleh memberi mudarat yang besar kepada kanak-kanak tersebut.

Nak buat itu tak boleh, nak buat ini tak boleh. Hampir semua perkara yang ingin dilakukan oleh si anak itu tidak mendapat keizinan daripada orang dewasa sekelilingnya yang akhirnya setelah berkali-kali dilarang akhirnya memberikan kefahaman kepada si anak itu tadi bahawa dia tidak bisa untuk melakukan sesuatu dan mencapai sesuatu yang diingininya.

Tip #1: Janganlah kita menyekat keinginan anak-anak kecil, sebaliknya pandulah mereka untuk mencapainya. Apa lagi merendah-rendahkan impian mereka yang sekali gus membunuh semangat mereka untuk mengejar impian mereka.

Kata-kata membunuh ini biasa dilemparkan oleh orang sekeliling termasuklah teman sepermainan, kawan sekelas, sahabat karib termasuk juga ahli keluarga. Tak percaya? Cuba ingat pernah tak anda dilemparkan dengan perkataan seperti "Jangan mimpilah", "Usah beranganlah", "Mati hidup kembali pun belum tentu dapat" dan seterusnya dari orang sekeliling anda? Lagi teruk ialah apabila yang meluahkan perkataan beracun ini ialah ibu bapa mereka sendiri.

Malas merosakkan bakat diri

Kejayaan itu datang dengan kesungguhan bukan dengan bermalas-malasan. Menurut satu kajian oleh Dr Benjamin Bloom terhadap 120 orang dari kalangan artis, atlit, pemimpin, cendekiawan dan lain-lain, beliau merumuskan hasil kajian beliau dengan satu kesimpulan iaitu "Kejayaan adalah dari kesungguhan bukan dari bakat".

Malahan, sebahagian dari ibu responden turut menyatakan bahawa anak-anak mereka yang lain sebenarnya jauh lebih berbakat daripada anak yang berjaya ini sewaktu mereka kecil dahulu. Bahkan, mereka mendapati semakin berbakat seorang itu, semakin malas dia dalam kehidupannya.

Saya tertarik dengan kata-kata berikut: "Sometimes who given more end up with less while those who are given less end up with more"

Tip #2: Jangan sekali-kali bermalasan

Takut gagal

Ramai orang yang gagal kerana dia takut gagal. Dia takut mencuba sesuatu kerana takut akan gagal. Dia juga lagi takut apabila orang akan berkata mengenai kegagalan tersebut. Mereka inilah yang takut dengan apa orang kata.

Saya tertarik dengan suatu rule yang dipelopor oleh Dr Danial Amen iaitu peraturan 18/40/60.

  • 18 tahun-Manusia takut akan apa orang kata
  • 40 tahun-Manusia tak berani fikir pun apa yang orang fikir tentang diri mereka
  • 60 tahun-Manusia baru sedar yang orang lain tak pernag endah pun tentang diri mereka
Alangkah ruginya kita andai bila berusia tua baru menyedari bahawa orang lain tak pernah pun ambil kisah dengan diri kita. Bahkan, semua orang asyik sibuk dengan urusan dan masalah masing-masing. Masing-masing sebenarnya sibuk untuk menangani masalah masing-masing, maka mengapa tidak anda juga fokus kepada diri anda sahaja, jangan difikirkan sangat masalah orang lain.

Tip #3: Fokus kepada diri sendiri, jangan fikir apa orang kata sebab mereka ni pun ada masalah mereka sendiri yang mereka gagal selesaikan, buat apa sibuk dengan urusan kita

Takut risiko

Manusia kebanyakan akan mudah berkompromi dan bertolak ansur (baca mengalah) apabila ditimpa dengan masalah walaupun masalah itu tidaklah besar mana pun. Mereka lebih cenderung untuk hidup biasa-biasa daripada bersusah-susah untuk hidup yang berjaya.

Memang sikap manusia kebanyakan itu suka memilih jalan senang, jalan pintas, dan suka ikut arus manusia kebanyakan juga. Mungkin itu apa yang mereka namakan sebagai kehidupan yang normal. Walhal, hidup mereka adalah jauh terkebelakang dari apa yang mereka sepatut dapatkan.

Tip #4: Ambil risiko, jangan play safe. Mulakan langkah pertama, barulah ada langkahan seterusnya.

Penghalang terbesar: Diri sendiri

"Jangan sekali berputus asa"









No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts