MUHASABAH

Sudahkah anda berselawat hari ini? Tahu tak, seorang alim pada zaman dahulu pernah berkata, "Aku tahu bila akan Allah berselawat kepadaku". Orang ramai terkejut lalu bertanya, "Ya sheikh, mengapakah kamu jadi begitu bongkak seolah-olah kamulah tuhan?" Lalu dia menjawab, "Sesungguhnya apabila seorang hamba berselawat kepada nabi Muhammad s.a.w. sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali".

Saturday 22 November 2014

2015 Economy Outlook

Berikut adalah catatan ringkas saya sepanjang menghadiri seminar Economy Outlook 2015 yang dianjurkan oleh TheEdgeMarkets.com baru-baru ini.






Sebelum daripada berlakunya krisis ekonomi pada tahun 2009, kita boleh dapati adanya hubungan langsung antara prestasi pasaran saham global dengan aktiviti ekonomi dunia iaitu apabila meningkatnya ekonomi dunia seperti yang ditunjukkan menerusi peningkatan Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) ataupun Gross Domestic Product (GDP) bagi keseluruhan negara secara global, ianya akhirnya diterjemahkan oleh peningkatan dalam prestasi pasaran saham global. Ini memberikan maksud bahawa pelabur memberikan reaksi positif terhadap perkembangan ekonomi dengan melabur dalam pasaran saham dan menyokong kenaikan harga saham syarikat-syarikat global secara umumnya.

Tetapi selepas berlakunya krisis tersebut, hubungan tersebut dilihat tidak lagi berkekalan kerana bermula tahun 2010 sehingga ke saat ini, perkembangan ekonomi dunia secara umumnya dilihat agak terbantut dan mendatar sahaja sedangkan pasaran saham global masih meneruskan momentum kenaikan dan lonjakan prestasi.



Secara umumnya, perkembangan ekonomi dunia dilihat tidak sekata pada masa ini. Ekonomi US dilihat semakin mengukuh dengan mencatatkan peningkatan GDP, manakala ekonomi Asia (selain Jepun) masih lagi berkembang namun pada kadar yang statik. Namun begitu, ekonomi Asia lebih menarik dan berpotensi berbanding ekonomi Eropah dan ekonomi Jepun yang diancam kelembapan ekonomi dengan kenaikan GDP tidak lebih 1%. Disebabkan itu, kedua-dua ekonomi besar itu iaitu jepun dan eropah masing-masing dilihat masih memerlukan bantuan sokongan dari kerajaan masing-masing menerusi suntikan modal dan polisi fiskal untuk merangsang ekonomi masing-masing.

Hasil dari pengukuhan ekonomi US, negara Asia selain Jepun dilihat mendapat manfaat sama dari pemulihan ekonomi US terutama yang mempunyai hubungan dagang secara langsung dengan US. Oleh yang demikian, ekonomi dunia dilihat masih lagi bergantung dengan pemulihan ekonomi US yang mempunyai hubungan dagang yang besar dengan negara-negara lain.


Ekonomi US




Ekonomi US sendiri pula pengukuhannya disokong oleh perbelanjaan domestik. Rakyat di US dilihat semakin stabil berbanding sebelum krisis kewangan dahulu dengan berkurangnya paras hutang dan dijangkakan akan terus berbelanja untuk menyokong pertumbuhan ekonomi US. Selain itu ekonomi US juga dipacu oleh pendapatan daripada aktiviti mengeksport shale oil. US dilihat sebagai sebuah negara yang cukup dinamik kerana dari menjadi negara pengimport minyak sekarang telah mengubah posisinya selaku negara pengeksport minyak yang akhirnya menyebabkan penawaran (supply) minyak kepada pasaran dunia melebihi permintaannya dan akhirnya mengakibatkan penurunan harga minyak seperti yang kita sedia maklum baru-baru ini.


Ekonomi Eropah



Penganalisis ekonomi dilihat masih lagi optimistik terhadap pemulihan ekonomi di Eropah walaupun masih lagi berterusan memerhatikan dan berjaga-jaga dengan segala apa kemungkinan krisis di eropah yang mungkin akan menggugat ekonomi sejagat. Dua kebimbangan utama mereka ialah berkenaan kadar inflasi yang semakin menurun dan berisiko untuk menghadapi deflasi seperti Jepun dan juga berkenaan kadar pengangguran yang masih tinggi. Optimistiknya penganalisis terhadap ekonomi eropah adalah kerana adanya sokongan dan kemahuan politik daripada kerajaan eropah yang mahukan pemulihan ekonomi. Hal ini kerana, perkara yang menyebabkan masalah ekonomi di Eropah sebelum ini ialah kerana kerajaan telah berbelanja melebihi pendapatan (overspending) dengan membuat hutang yang sangat banyak dengan bank. Kerajaan boleh berbuat demikian kerana interest rate di eropah sangat rendah seterusnya memberikan kemudahan kepada kerajaan di Eropah untuk pinjaman dalam skala yang besar. Oleh yang demikian, kerajaan dilihat tidak lagi mampu berhutang untuk memberikan suntikan modal untuk merangsang aktiviti ekonomi di Eropah.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts