MUHASABAH

Sudahkah anda berselawat hari ini? Tahu tak, seorang alim pada zaman dahulu pernah berkata, "Aku tahu bila akan Allah berselawat kepadaku". Orang ramai terkejut lalu bertanya, "Ya sheikh, mengapakah kamu jadi begitu bongkak seolah-olah kamulah tuhan?" Lalu dia menjawab, "Sesungguhnya apabila seorang hamba berselawat kepada nabi Muhammad s.a.w. sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali".

Friday 25 January 2013

Sukuk Dana Infra: Sukuk pertama boleh dilanggan orang awam di Malaysia

Bismillah...

Sukuk dana infra telah dilancarkan baru-baru ini. Ianya merupakan sukuk pertama yang boleh dilanggan orang awam di Malaysia dan menurut satu blog yang saya baca, ia telahpun ditutup untuk langganan pada 18 Januari yang lepas. (rujuk disini). 

Sukuk ini adalah satu jenis bon yang patuh syariah. Sama juga macam produk takaful iaitu satu jenis produk insurans yang patuh syariah. Pecahan sebegini sebenarnya bagus kepada masyarakat umum kerana mudah untuk kita mengenal pasti produk mana yang patuh syariah dan yang mana tidak. Lantas memudahkan masyarakat muslim yang cakna dengan halal haram muamalah mereka tidak kurang juga yang cetek pengetahuan tentang muamalah islam, dapat mengenal pasti produk patuh syariah dengan senang!

Memandangkan tempoh tawaran telahpun ditutup, penjualan ini akan dibuka semula pada 8 Februari akan datang. Kalau tak silap, tawaran yang ditutup itu sama saja macam IPO bagi saham-saham. Ini prosedur biasa bagi syarikat yang mula-mula ingin lancarkan saham atau sukuk mereka kepada orang awam. Pendek kata, IPO ini adalah proses jual beli saham dari syarikat kepada pelabur (orang awam). Sekiranya tempoh tawaran IPO ditutup, ia akan dibuka kembali untuk langganan pada satu tarikh yang akan ditetapkan kemudian. Bagi Sukuk Dana Infra ini langganan boleh dibuat semula pada 8 Februari nanti seperti yang saya beritahu sebelum ini. 

Bezanya dengan IPO ialah sesiapa yang melanggan kali ini bukanlah melanggan terus dengan syarikat terbabit, tetapi dengan membeli beberapa unit dari mana-mana pelabur yang telahpun memiliki saham/sukuk itu menerusi langganan IPO tadi.Namun pelabur IPO berpeluang untuk mendapat untung yang besar sekiranya pada hari pertama penyenaraian, permintaan (demand) untuk saham tersebut tinggi yang menyebabkan harganya akan menaik. Maka, pelabur tadi dapatlah menjual dengan harga yang lagi tinggi dari harga IPO itu.

Sukuk ini sebenarnya boleh dikategorikan sebagai instrumen pelaburan yang kurang berisiko, lagi rendah daripada risiko pelaburan saham kerana ia menjanjikan dividen ataupun disebut dengan kupon (keuntungan). Justeru, turun naik harganya bukanlah mendadak sangat lantas kenaikan harga biasanya bukan menjadi sasaran utama pelabur (walaupun ia masih boleh dijadikan salah satu cara untuk mendapatkan untung daripada pelaburan jenis ini). Biasanya, harganya akan menaik apabila interest rate sesebuah negara menurun dan harganya akan menurun jika sebaliknya yang berlaku.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts