MUHASABAH

Sudahkah anda berselawat hari ini? Tahu tak, seorang alim pada zaman dahulu pernah berkata, "Aku tahu bila akan Allah berselawat kepadaku". Orang ramai terkejut lalu bertanya, "Ya sheikh, mengapakah kamu jadi begitu bongkak seolah-olah kamulah tuhan?" Lalu dia menjawab, "Sesungguhnya apabila seorang hamba berselawat kepada nabi Muhammad s.a.w. sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali".

Tuesday 30 October 2012

Hari ni ke HUSM lagi

Hari ni terpaksa ke Hospital USM lagi gara-gara perlu sambung ubat. Penyakit apa tak perlulah rasanya dinyatakan disini kerana penyakit tu taklah serius sangat. Sebab tak perlu jumpa doktor, hari ni pergi takdelah awal sangat, bertolak dari rumah pun pukul 11.

Lain kali, kalau nak pergi jumpa doktor, jangan la berani pergi lambat-lambat. Lagi lambat sampai, lagi lama la menunggu nak jumpa doktor di HUSM ni. Seeloknya pergi pukul 8. Time kaunter nombor tak buka pun lagi. Barulah cepat. Pesakit disini ramai je selalu. Mungkin kali ni pula ramai sebab tak jaga makan masa raya haji hari tu. Macam biasalah di Malaysia ni, asal je musim raya ramai la yang sakit-sakit terpaksa ke hospital.

So, sebab hari ni ambil ubat sahaja, terus la ke Unit Farmasi tu. Sampai-sampai je hati dah mula tak sedap sebab tengok barisan untuk mengambil nombor giliran di Farmasi melimpah sampai ke luar. Menyesal pulak tak datang awal. Tapi alang-alang dah sampai, dah masuk pun barisan, tunggu jugak la. Kalau ikutkan hati nak balik dulu, datang la petang nanti ke esok pagi ke.

Walaupun barisan panjang, masa menunggu untuk ambil nombor giliran takdelah lama sangat. Alhamdulillah. Bila sampai dekat dengan kaunter tu, baca notis kat situ. "Penguatkuasaan beg plastik untuk pengambilan ubat tidak akan dibekalkan bermula Mei 2009". 2009? Ya, 2009. Dah lama. Patutlah waktu bulan lepas aku ambil ubat dia tak bagi plastik. Aku pula tercegat kat situ tertunggu-tunggu bila la akak kaunter nak bagi plastik. Dah lama sangat tunggu aku pun belah la terus. Rupanya memang dia x bagi.

Kali ni harga ubat yang perlu aku bayar adalah RM12. Haritu RM6 sahaja kalau x silap.

Selesai ambil nombor giliran, terus cari tempat duduk yang kosong. Nombor giliran aku ialah 1120. Nombor sekarang ialah 105 di kaunter 1. Oklah. Tak lama kot.

Masa menunggu tu, terdengar la perbualan seorang gadis di belakang aku yang bercakap melalui handsetnya. Dengan loghat utaranya, ketahuilah aku yang dia ni orang utara. Tiba-tiba teringat kat seorang sahabat rapat dari Kedah. Terfikir entah apa la yang dia buat kat Kelantan ni. "Sahabat aku orang Kedah tu pun tak sampai-sampai lagi kat Kelantan ni", telah aku.

Dan satu yang menarik perhatian aku semasa menunggu giliran mengambil ubat itu ialah bila mana tertengok banting yang betul2 sebelah aku. "Kempen memulangkan ubat berlebihan". Ada pula kempen macam ni. Disitu turut dinyatakan faedah-faedah memulangkan ubat yang berlebihan.
1) Memastikan pelupusan ubat secara selamat.
2)Sebagai langkah untuk mengelakkan pembaziran.

Teringat pula akan ubat-ubatan yang aku ambil dari Klinik Hana dan di Klinik USIM di Nilai sana. Rasanya banyak juga yang tak sempat dihabiskan. Lagi-lagi ubat demam selesema. Kan kalau dah kebah demam tu biasanya orang dah tak makan lagi ubat tu. Lain lah kalau antibiotik, memang kena habiskan. So, tekad aku, kali ni nak guna ubat yang baru ambil ni secara berdisiplin. Ubat sebelum ni memang susah nak berdisiplin. Kejap on kejap off. Sebab tu banyak yang tak habis.

Harapnya menjelang pertemuan dengan doktor pada 23 Januari nanti, ubat aku habis dan lagi penting penyakit aku sembuh. Semoga yang maha penyembuh menyembuhkan aku dan mengampuni dosaku.









No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts