MUHASABAH

Sudahkah anda berselawat hari ini? Tahu tak, seorang alim pada zaman dahulu pernah berkata, "Aku tahu bila akan Allah berselawat kepadaku". Orang ramai terkejut lalu bertanya, "Ya sheikh, mengapakah kamu jadi begitu bongkak seolah-olah kamulah tuhan?" Lalu dia menjawab, "Sesungguhnya apabila seorang hamba berselawat kepada nabi Muhammad s.a.w. sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali".

Monday 3 September 2012

[Video] Bicara Mengapa Ummah Berpecah- DR Asri dan Hassan Ali

Dalam program Bicara TV Al-Hijrah semalam menampilkan dua figure terkenal negara iaitu Dr MAZA, iaitu mantan mufti negeri Perlis dan Dato Dr Hassan Ali iaitu Presiden JATI dengan diacarakan oleh moderator dan selebriti tv Al-Hijrah iaitu Amin Idris. Bicara kali ini cuba untuk mengupas tajuk "Mengapa Ummah Berpecah".

Sudah tentu, dengan kehadiran dua panelis yang mempunyai sudut pandang berbeza sedikit sebanyak menghangatkan suasana semalam. Tambah hangat lagi dengan komentar blogger-blogger baik dari pihak PR mahupun dari penyokong BN yang masing-masing menceritakan tentang program ini mengikut pandangan masing-masing sejak dari usai program semalam.

Mengikut pihak PR, antara lain tajuk-tajuk utama post mereka ialah "Hasan Ali kena belasah dengan bekas mufti'" yang merujuk kepada bagaimana Dr Asri menjelaskan tentang masih ada lagi kewujudan sesetengah golongan yang memperjuangkan Islam hanya mengikut bangsa (Melayu) sedangkan ini boleh menyebabkan Islam kelihatan ekslusif kepada Melayu dan tidak kepada kaum dan bangsa lain. Walhal, perkara ini tidak betul kerana Islam itu sifatnya universal.

Bagi pihak blogger BN pula, mereka menjawab dengan dakwaan bahawa PAS pun sebenarnya turut sama berjuang pada Islam hanyalah mengikut bangsa Melayu sahaja. PAS sebenarnya hanya menggunakan Islam sebagai alat demi kepentingan politik mereka. Ini hujah mereka di samping beberapa hujah lain yang boleh anda baca sendiri di blog-blog mereka.

Apapun, bagi yang belum menonton rancangan semalam, anda boleh tontonnya disini. Video ini telah diupload oleh onekuliah.blogspot.com di Youtube. Tonton sendiri dan buatlah penilaian yang bijak mengikut akal fikiran bukan dengan emosi serta taksub kepada mana-mana pihak.


No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts