MUHASABAH

Sudahkah anda berselawat hari ini? Tahu tak, seorang alim pada zaman dahulu pernah berkata, "Aku tahu bila akan Allah berselawat kepadaku". Orang ramai terkejut lalu bertanya, "Ya sheikh, mengapakah kamu jadi begitu bongkak seolah-olah kamulah tuhan?" Lalu dia menjawab, "Sesungguhnya apabila seorang hamba berselawat kepada nabi Muhammad s.a.w. sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali".

Sunday 4 December 2011

Unsur Perjudian dalam Pertandingan

Bismillahirrahmanirrahim.

Lama tak update blog. Rase sibuk sangat-sangat. Jadi, dalam kesempitan waktu ni, rasenye elok juga  berkongsi tentang sesuatu yang simple tapi ramai yang tak tahu. 

Sekiranya anda merupakan badan pelajar yang ingin mengadakan sesuatu pertandingan yang biasanya semestinya memerlukan yuran penyertaan sebagai syarat menyertai pertandingan tersebut, ada sesuatu yang perlu anda alert. Bukan kepada pelajar sahaja, tetapi semua orang Islam yang menjadi penganjur sesuatu pertandingan. Antara syarat yang anda sebagai penganjur harus patuhi bagi menjadikan pertandingan yang dianjurkan baik di sisi syariah Islam ialah anda harus mengasingkan wang penyertaan daripada para peserta daripada dijadikan sebagai hadiah kepada para pemenang kerana ia adalah satu unsur PERJUDIAN dalam sesuatu pertandingan. 

Sebelum ni, ingat benda ni ada khilaf kerana ia mungkin membebankan penganjur. Terfikir juga, bagaimana pula pertandingan2 yang dianjurkan di tempat saya pelajar yang berlatar belakangkan Islam yakni USIM? Adakah kami juga terlepas pandang syarat ni? 

At last, Alhamdulillah, baru-baru ni saya mendapat suatu jawapan yang cukup meyakinkan daripada mulut pegawai pusat sukan USIM sendiri. Dia sendiri yang menasihatkan kami pelajar untuk berbuat demikian sekiranya menganjurkan apa jua pertandingan, dengan hadiah2 hendaklah datang dari penaja, bukan dari duit penyertaan. Dalam hati, fikir bagus2 juga pegawai sukan di USIM ni kerana memang sebelum ni saya agak skeptikal dengan mereka. Pandangan sebegitu rasanya bukan dimiliki saya seorang sahaja, ramai juga yang berpandangan serong terhadap orang yang menceburi bidang sukan ni. Jahil agama. Tak menjaga batas pergaulan. ETC. Tapi alhamdulillah, at least sekarang saya sudah mula menghormati mereka dan tahu mereka juga ada basic agama. Berkat kerje di USIM kot, wallahu aklam.

P/s: Jauhilah bersangka buruk dengan orang lain selagi kita tidak kenal mereka. Pandangan skeptikal penulis adalah suatu sifat mazmumah pada diri penulis yang patut dijadikan tauladan oleh pembaca lain.


2 comments:

  1. kalau tak silap banyak pertandingan yang menawarkan hadiah daripada duit yuran kan

    ReplyDelete
  2. rsenyelah, sbb ramai tk tahu ianya judi

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts