MUHASABAH

Sudahkah anda berselawat hari ini? Tahu tak, seorang alim pada zaman dahulu pernah berkata, "Aku tahu bila akan Allah berselawat kepadaku". Orang ramai terkejut lalu bertanya, "Ya sheikh, mengapakah kamu jadi begitu bongkak seolah-olah kamulah tuhan?" Lalu dia menjawab, "Sesungguhnya apabila seorang hamba berselawat kepada nabi Muhammad s.a.w. sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali".

Wednesday 25 July 2012

Mencari Lailatul Qadar umpama pertandingan bola sepak!!!

Dalam rancangan Tanyalah Ustaz Ramadhan bersama Dato' Hasan Din Al-hafiz yang bertajuk "Islam itu Indah" pagi semalam, Dato' ditanyakan dari salah seorang jemaah muslimah perihal bagaimanakah hendak mencari lailatul qadar.

Seperti lazimnya yang kita biasa dengar, Dato memberi jawapan dengan hadis Rasulullah yang menyuruh kita mencari malam Qadar ini pada sepuluh malam terakhir dalam Ramadhan. Dan dengan sebab kasihnya Rasulullah S.A.W kepada kita, baginda memudahkan lagi umatnya supaya carilah ia di malam-malam yang ganjil di dalam sepuluh malam terakhir itu.

Persoalannya, bolehkah kita sekadar fokus kepada malam-malam ke-21, 23, dan seterusnya sahaja untuk mendapatkan kelebihan malam qadar ini tanpa beribadat pada malam-malam lain seperti malam-malam awal ramadhan?

Maka jawab Dato, mencari lailatul qadar itu umpama pertandingan bola. Dalam pertandingan bola, kita ada beberapa peringkat seperti pusingan awal, suku akhir dan separuh akhir sebelum melangkah ke perlawanan akhir.

Maka sama jugalah dengan ramadhan. Dibahagikan Ramadhan itu kepada tiga, pusingan awalnya adalah pada 10 malam pertama, pusingan separuh akhirnya pada 10 malam pertengahan Ramadhan dan pusingan akhirnya adalah 10 malam terakhir Ramadhan.

Bagi yang ingin mendapatkan malam Qadar(malam kemenangan) yang berada pada malam 10 terakhir ramadhan yaitu di pusingan akhir, seseorang itu hendaklah melalui peringkal awal dan peringkat separuh akhirnya, setelah berjaya di dua pusingan tersebut barulah berjaya ke pusingan akhir. Mana mungkin seseorang itu dapat terus ke pusingan akhir tanpa melalui peringkat awalnya dan peringkat separuh akhirnya. Dengan itu, kalau hendak masuk ke pusingan akhir pun gagal, apa lagi hendak mendapatkan kemenangan itu (malam Qadar).

Dengan erti kata lain, sekiranya ingin mendapatkan fadhilat lailatul qadar, hendaklah kita mengerjakan setiap malam-malam ramadhan dengan ibadah. Tidak boleh pada malam-malam tertentu sahaja.

Perkara ini sebenarnya menjawab kritikan aku kepada kebanyakan umat Melayu yang hanya fokus beribadah pada awal ramadhan namun terus berhenti melakukan ibadah pada penghujungnya. Ini kerana pernah terdetik di fikiranku untuk menyeru mereka supaya jangan bersemangat melakukan ibadah pada awal ramadhan, tetapi bersemangatlah pada akhir ramadhan kerana disitulah adanya malam Qadar. Kalau diikutkan logik maka benarlah kira-kiraku ini, namun perkara agama bukan hanya terletak pada logik akal semata-mata, yang lebih penting adalah ikhlas dalam beribadah.

Dan yang menariknya, analogi yang diberikan tadi juga mempunyai satu maksud yang cukup menarik bila dipandang dari sudut sisi yang lain. Sekiranya mencari malam Qadar itu umpama pertandingan bola, maka dari 16 pasukan yang bersaing di peringkat awal, tentu saja hanya dua pasukan yang berjaya ke peringkat akhir. Maka betullah analogi Dato' dalam memberi gambaran sikap orang Melayu yang ramainya memenuhi masjid-masjid hanyalah di peringkat awal, namun bila sudah berada di penghujung saingan, hanya tinggal segelintir sahaja yang masih lagi tekun beribadah di masjid-masjid.

Sesungguhnya fenomena ini hanya di tempat kita, nyata jauh berbeza daripada apa yang diamal oleh orang arab.

Wallahuaklam.

Video Tanyalah Ustaz Semalam.

Selamat menonton.

part 1

part 2

p/s: cepat betul depa ni wat kerja, byk pahala depa..



1 comment:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts