MUHASABAH

Sudahkah anda berselawat hari ini? Tahu tak, seorang alim pada zaman dahulu pernah berkata, "Aku tahu bila akan Allah berselawat kepadaku". Orang ramai terkejut lalu bertanya, "Ya sheikh, mengapakah kamu jadi begitu bongkak seolah-olah kamulah tuhan?" Lalu dia menjawab, "Sesungguhnya apabila seorang hamba berselawat kepada nabi Muhammad s.a.w. sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali".

Sunday 18 August 2013

Bagaimana nak tukar ringtone SMS Ninetology Stealth 1

Bismillah.

Kali ini saya nak kongsikan satu lagi tip kepenggunaan smartphone Ninetology Stealth 1 saya ni. Dalam post yang lepas, saya kongsikan bagaimana untuk membuat printscreen menggunakan smartphone ini. Jika anda ketinggalan untuk membaca post tersebut, sila klik link diatas untuk membacanya, ok?

Setelah lebih 3 bulan menggunakan smartphone ini, satu perkara yang saya masih tak reti-reti ialah tentang bagaimana untuk mengubah tetapan nada ataupun ringtone apabila SMS masuk dalam peti Inbox smartphone. Anda tahu bagaimana? Kalau tak tahu, mari saya beritahu bagaimanakah caranya untuk menukar tetapan nada ringtone SMS bagi smartphone Ninetology Stealth 1 ini. Tip ini saya tahu pun secara kebetulan sahaja, lebih malang ialah tip semudah ini pun saya dapat tahu lepas sesudah lebih 3 bulan menggunakannya. Sedih!

Jadi, langkahnya ialah, pertama sila ke tetapan "Settings".



Kedua, tekan "Audio profiles". Kemudian, paparan skrin seperti dibawah akan muncul di skrin Stealth 1 anda.



Kemudian, pilih mana satu audio profile pilihan anda. Saya pilih "General", lalu muncul paparan skrin seperti yang tertera di bawah.


Dalam paparan skrin di atas, ada beberapa menu yang boleh anda pilih. Untuk tukar nada ringtone panggilan suara tentulah melalui "Voice call ringtone" manakala nada ringtone panggilan video pula mestilah "Video call ringtone". Anda tahu, sepanjang 3 bulan ini, saya asyik tercari-cari menu manakah yang boleh saya gunakan untuk ringtone SMS. Rupa-rupanya, anda boleh menukarnya di menu "Default notification"! Sekian.





No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts