MUHASABAH

Sudahkah anda berselawat hari ini? Tahu tak, seorang alim pada zaman dahulu pernah berkata, "Aku tahu bila akan Allah berselawat kepadaku". Orang ramai terkejut lalu bertanya, "Ya sheikh, mengapakah kamu jadi begitu bongkak seolah-olah kamulah tuhan?" Lalu dia menjawab, "Sesungguhnya apabila seorang hamba berselawat kepada nabi Muhammad s.a.w. sekali, maka Allah akan berselawat kepadanya 10 kali".

Tuesday 17 April 2012

Nak tinggalkan suruhan Allah ke nak buat larangan Allah?

Em, ade jugak ke yang tanya soalan camnih? Tentunya jawapannya ialah dua-dua tak boleh buat.. Betul, very true... Tp kalau nak tahu, dalam kitab "Fawaid", kitab ringkas karangan Imam Ibnu Qayyim Al-Jauziyyah rahimahullah yang memuatkan kata-kata hikmah dan nasihat ada menyebut bahawa "meninggalkan suruhan Allah itu dosanya adalah lagi besar daripada melakukan larangan Allah (maksiat)".

So, apa hujah yang digunapakai Imam Ibnu Qayyim dalam menyatakan hal ini? Beliau memberikan dua contoh pelaku dosa iaitu syaitan dan nabi Adam..  Nabi Adam 'alaihissalam melakukan dosa apa? Dosa kerana melakukan larangan Allah iaitu jangan mendekati pokok khuldi di syurga. Apa yang dia buat? Nabi Adam dan Hawa bukan sahaja mendekati pokok itu, bahkan memakan buah khuldi itu. Kerana apa Nabi Adam a.s. melakukan yang sedemikian, kerana pengaruh nafsu!

Syaitan pula melakukan dosa untuk meninggalkan perintah Allah untuk sujud kepada Nabi Adam a.s.. Apakah sebab syaitan iblis tidak mahu sembah sujud kepada Nabi Adam a.s, kerana dia merasakan dia lagi mulia kerana Iblis dicipta Allah dari api manakala Adam dicipta Allah dari tanah. Maka, enggannya iblis adalah kerana sombong dan takabbur.

Apa kesudahan Adam dan syaitan? Adam dikeluarkan dari syurga, namun akhirnya beroleh keampunan dari Allah atas kelalaiannya, tetapi syaitan iblis dilaknat Allah sampai hari qiamat, memberi tanda besarnya dosa yang telah dilakukan syaitan iblis apabila ia telah takabbur di depan al-Khaliq.

Di sini, sapat difahami bahawa manusia yang melakukan maksiat adalah kerana ia telah lalai dan tewas kepada hawa nafsunya sedangkan manusia yang meninggalkan perintah Allah adalah kerana sombong dan takabbur, dan sudah tentunya sombong dan takabbur ini adalah syirik kecil dan ia adalah antara dosa yang tidak akan diampun oleh Allah.(walaupun tak semua kerana takabbur, ade jugak kerana jahil)

So, seelok-eloknya, memohon ampunlah orang melakukan maksiat dan yang meningggalkan perintah Allah (yakni solat dan puasa) dan qadhalah amalan fardhu yang telah kamu tinggalkan itu. Rahmat Allah itu sangat la luas dan Dia amatlah pengampun.

wallahuaklam..

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Popular Posts